Sagan om Sarven

Fre 200511

Det var fredag och likt många andra dagar så fick jag inte så mycket gjort, jag var riktigt trött och yr hela dagen och försökte hjälpa pappa att lägga nytt grus ute på gården, i den stekande solen stod jag och lassade tungt grus i någon timme så att jag vart ännu tröttare. Jag var rejält osäker på om det skulle bli något fiske till helgen, vilket gjorde mig lite smått osugen på livet, så jag låg bara hemma och orkade inte göra nånting.

Senare frammåt kvällskanten surrade det i mobilen, jag kollade vad som hade skrivits och Nils hade av någon anledning avbokat lördagens fisketur som han hade planerat med några kompisar, så han tänkte höra om jag vill hänga med honom & Anton på en tur ute på Varpan istället, självklart inget jag övervägde särskilt länge.

Klockan var kring 6-7 på fredagskvällen och jag bestämde mig för att åka ner till Slussen för att fixa lite betesfisk till morgondagen, så vi kunde prova idén med att ett angel intill båten medans vi jerkar.

Påväg till Slussen gjorde jag ett drag som skulle komma att förändra morgondagen, jag åkte förbi Slussen ut mot Källviken, förbi Källviken till slutdestination Hinsnoret. Där finns ett riktigt hett ställe för mete, stället heter Liljesund och det är där Liljan rinner ut i Runn. Jag tog ut mitt metspö ur bilen och började meska omkring en brygga för att locka till mig småfisken, sedan började jag meta och på ungefär 25 minuter fick jag endast 1 löja, det sög verkligen. Jag ångrade djupt att jag inte åkte till Slussen istället medans jag satt och kollade på mitt flöte, jag bestämde mig för att åka hem och titta förbi Slussen istället, just då sker det oväntade, flötet sugs ner under ytan och jag lyfter upp en Sarv ur vattnet! Sarvstimmet var här och nu plockade jag Sarv efter Sarv ur vattnet, 2 av dem var riktigt fina. Jag åkte hem med ca 13 Sarvar i hinken, och den största Sarven skulle visa sig spela en stor roll nästa dag.

Här är en bild på en Sarv som jag tog förra året, en riktigt fin karp som man kan använda som betesfisk!


Kommentera

