Sagan om Sarven (del 2)


210511

Tidigt på lördagsmorgonen, 07.00 så slets jag ut ur drömmarnas värld av min mobil som surrade och tjöt, jag tog mobilen och satte klockan på 07.25 och skulle försöka sova bara lite till. Strax efteråt så surrar mobilen och jag läser ett sms från Nisse som säger ”det blir inge fiske..”, jag var så pass trött så jag hoppades att det inte var något skämt den här gången, men självklart var det ett skämt, ett riktigt uselt ett måste jag säga! Jag lyckades inte somna om så jag inväntade 07.25 larmet, när tiden var inne så gick jag till duschen och satte mig där i säkert 20 minuter, för när jag kom ut och precis hade klätt på mig så var klockan 07.55 och både Nils & Jessica stormar in.
Nu vart det lite stressigt, jag slängde ihop alla mina grejjor medans Jessica & Nisse lekte lite med Sarvarna ute på gården, när allt var packat så slängde jag i mig 2 rostade mackor och ut mot Grycksbo bar det, oh jusste, först åkte vi och handlade tändstift till Skiten =).

När vi landade i Grycksbo så åkte vi raka vägen hem till Antons boning, där Anton fortfarande satt och åt frukost i morgonoutfiten samtidigt som han pillade på sitt nya Jerkspö som han hade köpt dagen innan, vi slog oss ner vid frukostbordet med Antons och hans mor som heter Bella och hjälpte Anton att spola på lite ny lina, under tiden drack vi kaffe och kollade på Anton när han showade alla sina nya Jerkbaits, han drog upp något riktigt giftigt, nämnligen den nya Giftmörten från Buster, ojojoj, det var något utöver det vanliga, vilka färger. När allt var klart så åkte vi raka vägen hem till Nils för att låta han göra i ordning sitt. Nisse hade också köpt 2 nya busters, Skitmörten och nya färgen ”Dawn” som skulle visa sig vara riktigt het.

Bilen som är maxad med allt vad fiske heter!

När åkte ifrån Nisse mot Varpan så köpte jag 2 Varma korvar med bröd + en rikigt stor räkmacka, sen en liter bensin, ett dyrt men viktigt mack-besök. Vi var riktigt sega idag, 10.15 hade vi packat in allt i båten och vi var äntligen påväg ut på sjön.

Turen började med att vi avlägsnade oss från Bergsgården som är en jättestor vik som låg i lä, vi fick igång min kära bensinmotor ”Skiten” och började tugga bort mot Österå där det finns en vik som vi ännu inte hade provat fiska, sen blåste det ju så förfärligt att vi skulle vilja ha lite lä ändå. Vi hade kommit halvvägs och Nisse drog upp en överraskning, nämnligen en gäddsax som vi skulle sätta den fetaste Sarven av alla på, detta var ett undermedvetet Tactical Move som jag kommer till senare. Vi stannade till bakom en liten ö för att söka skydd mot vinden som maxade hela 7 sekundmeter från väst, jävligt tur att solen sken en dag som denna! När Sarven var stadigt påträdd så planterade vi ut den med en flaska på ryggen mitt ute på sjön, Sarven var extremt pigg och började genast tugga i full fart mot vinden, riktigt lamt med gäddsaxfiske men värt att prova någon gång emellanåt!

Jag drog igång Skiten för att fortsätta puttra bortåt mot destinationen, på vägen så trollade vi alla 3, jag körde med en Westins Jätte i färgen Skitmört. Det hände ingenting på vägen till  viken. När vi nästan var framme så havererade Skiten och vi rodde sista 100 metrarna som var i medvind, viken vi åkte till är omringad av öar samt fastland. Viken ser ut som en stor flaska, ett sund med en bredd på ca 50 meter angränsar till den enorma viken, vi försatte oss genast i lä för lite vila, det blåste på riktigt bra. Vi ankrade upp och började kasta ut våra kastmeten och provade jerka lite utan resultat, Det var en ankarlina, 2 kastmete linor och totalt var vi 3 pers som jerkade, det var bara krångligt och gav ingenting, så jag tappade redan tålamodet och började bli oseriös, Nisse fick bottennapp men la bara ner spöet och väntade på att vi skulle få krafter att orka ta upp ankaret och ta loss draget. Vi delade på en ”garam” cigarett från indonesien med smak av nejlika medans vi samlade krafter, stämningen var låg pga vinden.

Vi kopplade i elmotorn och drog upp ankaret och tog kål på Nisses bottennapp, nu började vi puttra ut i mitten på den stora viken och jag drog på min Busterjerk Wolfcreek ”Sunshine” för att prova något kast innan vi skulle ankra, det här kastet visade sig vara riktigt viktigt då det genast smällde på en firre, kampen varade några minuter och när fisken var vid båten så hade vi ännu inte sett hur den såg ut, fisken pressade mot botten och ville inte blotta sig vid ytan, då började jag misstänka att det var något fint som jag lyckats kroka på, jag började veva och dra för att till vilket pris som helst få se Gäddan, när vi äntligen fick se den vart vi riktigt positivt överraskade, den var stor och jag vart alldeles knäsvag, hon gjorde några rusningar och vi kunde se hur draget tappade greppet, detta gjorde mig mer nervös men som tur var kunde Nisse äntligen håva henne…


Inget personbästa men ett min första 5 kg+ Jerk, samt min årsbästa gädda, fan vad härligt, riktigt fin var hon. 5,62 Kg!


En adjökyss och en perfekt release, gäddan vart knappt skadad vilket kändes riktigt bra! Att pussa en gädda är lite mysäckligt men ibland är man bara så glad att man måste =).

Detta var iaf en rejäl stämningshöjjare för laget och vi insåg fort att vi måste ankra upp och börja jerka av viken på allvar, vinden blåste verkligen rakt in i viken och vi började förstå att blåsten bara vara bra för gäddfisket och vi tackade istället vädergudarna för den underbara vinden.

Nisse fick kort därpå hugg på sitt kastmete dock tappade han fisken,  efter det så ankrade vi upp i mitten av viken och började hoppfullt Jerka, ungefär 20 minuter gick utan hugg men så skedde det igen, Nisse fick ett stadigt hugg på sin nya Buster ”Dawn”, det plaskade och hade sig på ytan och vi kunde snart bekräfta att även den här fisken låg inne med lite storlek, ganska tidigt i striden visade hon sig och vi fick ännu en adrenalinkick, jag och Anton beskådade kampen, gäddan var riktigt stark, trots att Nils hade riktigt stum slirspärr så rusade gäddan gång på gång när vi försökte ta upp henne i båten, varje gång hon visade sig efter ett rus så började vi gissa vikten, 6 kilo, 8 kilo, 6,5 kilo var några av de olika gissningarna som flög ur oss, efter ca 5-10 minuter kunde vi äntligen greppa grisen och nu när hon var i båten fick vi se hennes enorma buk, ett riktigt jävla fetto!


Lyckan var maximal när Nisse vägde gäddan och insåg att han hade höjt sitt PB med 3 Hg, från 7.2 till 7.56, om han hade fångat den ungefär någon timme tidigare så hade det nog inte varit PB då det stack upp en stjärtfena från en mindre gädda i ettkilosklassen ur halsen på den. Stort grattis till Nisse! Det näst bästa var att Nisse hade med sig en bulmesisk cigarill med lakritssmak som han hade sparat tills att någon skulle dra 5 kg+ denna vår.

Sedan fortsatte vi att fiska av viken utan resultat så vi bestämde oss för att åka ut på andra sidan viken, där det fanns ett väldigt grunt utlopp, där vart det kisspaus och lite avkoppling, jag drog även en snipa på 1kg. Nu bestämde vi oss för att avsluta fiskerundan med ett trollingpass på det djupa i motvind. Alla tre, ”de tre musketörerna” som vi kallade oss när vågorna slog mot mot båten och vattnet yrde överbord, körde med Westins jätte, dock var det enda som hände var att både jag och Nils fick en varsin gädda på runt 2 kg.

Som Ni säkert kommer ihåg så hade vi  planterat ut en gäddsax i stormen som vi nu skulle tvingas leta efter, det var riktigt blåsigt och den där Sarven skulle kunna vara varsomhelst just nu, särskilt om en gädda skulle ha fastnat i den. Det kändes rätt hopplöst, tills Anton såg någonting i en vik som skulle kunna vara flaskan, själv såg jag absolut ingenting men lydde order om att åka till viken eftersom mina två kamrater var säkra på att de hade hittat den. Vi närmade oss viken och tillslut kunde även jag se att det var den gamla flaskan med gäddsax & Sarv, tyvärr så hade Sarven varit så pass stark att han hade utlöst saxen på egen hand. Sarven var redigt sargad, sedan jag hade dragit upp honom kvällen innan så hade han legat i en hink i först 12 timmar, efter det så satt han ansluten till en utlöst gäddsax i ungefär 5 timmar…. Det sjuka var att han fortfarande var piss och vid liv,  jag lade ner honom i hinken tillsammans med de 3 återstående mindre Sarvarna där han genast började simma runt lite grann.

Tråkigt att saxen inte levererade, nu hade vi kommit halvvägs på hemvägen och vi skulle trolla vidare hemmåt för att passa tider etc. Då lade jag fram förslaget om att sätta klockan på 7 minuter för att Jerka av viken som Sarven hade lett oss till, de andra svarade lite veligt ja och nu var vi i full gång med jerkandet igen. Anton fick tidigt under den första minuten bli av med Jerkoskulden och lyckades hala in en liten rackare på ungefär 1 kg, nu var det inte roligt att heta Anton och stå utan en gädda på 5kg+. Vi försökte uppmuntra honom med att det iallifall var en fisk, men det hjälpte inte, vi andra hade dragit grisar och han hade dragit spigg och det kändes bedrövligt.

Jaja, 5 minuter kvar på timern och vi alla drog på ett varsitt kast, Nisse fick ett brutalt hugg tidigt under sitt kast och bekräftade att det inte var en snipa, då brann det i Antons ögon, varför kastade inte han där Nisse kastade, han fortsatte att veva lite bittert men plötsligt small det på Antons RödingBuster. Nu fick jag lägga ifrån mig spöt för att håva in fiskarna, Anton bekräftade att han inte heller hade en snipa på kroken, jag började oroa mig för att det här dubbelhugget skulle sluta i kaos, nu kunde vi se Nils fisk, den var hygglig, runt 4-5 kg gissade vi på, sedan såg vi Antons fisk och Anton började gallskrika, ”UÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ GRIS GRIS BP BP”. Det var nu 2 fina gäddor alldeles vid båten, trångt som satan och bara 1 håvman. Efter lite om och men så lyckades jag håva Antons gädda och lämnade den åt Anton så han kunde kroka av den, sedan kastade jag mig till andra sidan båten och tog upp Nils fisk med gälgreppet, trots att den hade svalt hela draget och risk för att jag skulle få krokar i handen var stor, men jag sket i allt, det här var så pass awesome! Antons ”BP” som han kallar det, låg på 4,5 kg och vi kunde konstatera att det PB’t nu var ett minne blott.

Jag beklagar blodet och krokvägning, dock hade vi bara 1 tång, dåligt med utrymme och 2 bestar med kroken djupt ner i halsen samtidigt, Anton fegade tråkigt nog ur att ta gälgreppet på sin fina gädda på 6.04 Kg, den hade gjort sig riktigt bra på kort i diverse posar, nytt ”BP” för Anton, vi försökte förklara för honom att det hette PB, men han hade iofs rätt i att det faktiskt blir Big Pike, grattis som fan Anton och tur att gäddan klarade sig utan några större bekymmer, dessa 2 gäddor deltog alltså i ett dubbelhugg och Nisses fisk vägde 4.5 kg, en blodig avkrokning men även denna simmade glatt tillbaka. Nästa gång lämnar Anton inte käftöppnaren hemma.

Jag hade precis packat ner kameran i väskan för att delta i det heta gäddfisket som viken bjöd på, då fick Anton hugg igen, den här fisken var extremt pigg och visade sig ligga inne med några kilon, efter en fight som varade i några minuter fick vi upp fisken i båten och jag fick dra upp kameran igen.

Nu fick Anton lov att ta gälgrepp så att han kan det till nästa gång han får en fin fisk, man kan se på ansiktsuttrycket att det där inte kändes särskilt tryggt😛. 4,2 kg vägde iallafall denna fina fisk.

Timern hade gått för en tid sedan men så fort Anton släppte i sin gädda så small det på Nisses spö, nu halade Nisse in ännu en gädda i 4kgs klassen, men han krokade loss den vid sidan av båten för att spara på tid, den här dagen hade ju 10+ potential. När jag precis hade packat ner kameran i väskan igen så fick Anton ännu en gädda, han halade in den och det visade sig vara ännu en 4 kgs gädda. Nu fick Nisse och Anton ta hand om den själva då jag inte ännu hade dragit en enda fisk sedan vi satte timern, och fisket var ju galet, så det ville man inte gå miste om.  Jag började härja vilt och fick tidigt en snipa runt kilot på kroken, jag krokade av den vid båten och fortsatte härja… Dock så tog det slut här, vi hade några hugg och lite tunga kontakter som vi tappade under en 10 minuters period sedan dog det, den här viken var också enorm så vi jerkade av hela viken utan resultat förutom att nisse fick en gädda på ungefär 3kg, som tyvärr dog vid avkrokning, det kändes oerhört sorgligt att ha berövat en gädda livet =(.

Summeringen av dagen var dock riktigt bra, vi hade fått 2 gäddor på 5.5 respektive 7.5 inom en 30 minuters period, sedan efter att ha plockat upp gäddsaxen så fick vi 8 gäddor inom 30 minuter på jerk, alla utom två vägde över 4 kg, med en topp på 6 kg, det var absolut det bästa gäddfisket jag upplevt hittils i mitt liv och jag vet att det blir ett minne för livet! Totalt med Snipor inräknat vart det 13 gäddor med en totalvikt på 43,5 kg på 8 timmar, endast 3 av dem var snipor, 2 av dem vägde runt 2 kg, 1 på 3 kg, och resterande 7 vägde över 4 med en topp på 7.5.  Riktigt lyckad fiskedag vart det, vi trollade hemmåt utan resultat sedan kom vi på en viktig detalj när vi kollade ner i Sarvhinken…

Sarven som hade suttit fast i gäddsaxen i 5 timmar utan att dö levde ännu, han simmade omkring bland sina polare i hinken, Nils kom på att utan honom, så hade vi bara trollat raka vägen hem istället för att stanna till i viken där vi fick uppleva hugg på nästan varenda kast. Tänk vad viktigt det var att jag inte åkte till slussen istället, utan att jag åkte till hinsnoret där det fins Sarv, vad viktigt att just den Sarven var så pass stor att vi tog med en gäddsax, och att den hade följt vinden rakt in i en vik som var proppfull med hungriga monster utan att ha blivit uppäten, bara för att vi skulle hitta honom där, ta upp honom och sedan bara prova några kast som visade sig vara riktigt hett! Vi har verkligen Sarven att tacka för fisket och det bästa var att han överlevde hela historian, så vi släppte i honom tillsammans med de 2 andra överlevande sarvarna i dammen bredvid Nils stuga som tack för deras insats. Nu hoppas vi att Stålsarven förökar sig och bidrar med fler starka individer som ska förgylla vårat fiske !!!


Peace!


Räknat frånochmed 1a Maj 2011.
Hittils i år:
  • 41 Gäddor
  • 1 Abbore & Bäckröding
  • 68,8 Kg Fisk
  • 65,5 Timmars fiske
Total Statistik:

  • 43 Fiskar
  • 0,66 Fiskar/Timme
  • 1,05 Kg Fisk/Timme

  • 1,66 Kg Medelvikt/gädda

Beten:

  1. Original BusterJerk ”Skitmört” –  13 Gäddor
  2. BabyBuster ”Skitmört” – 9 Gäddor, 1 Abbore (R.I.P)
  3. BusterJerk 12 Cm ”Firebird” – 9 Gäddor (4 fångade av Mr.Blomberg)
  4.  Wolfcreek BusterJerk ”Sunshine” – 4 Gädd0r
  5. Zalt Grön 19 Cm flytande –  3 Gäddor
  6. BabyBuster ”Willie” – 2 Gäddor
  7. Salmo Pop ”Silver Metallic Shiner” – 2 Gäddor
  8. Abu Reflex 7g – 1 Bäckröding
  9. Westins Jätte ”Skitmört” – 1 Gädda
  10. Salmo Slider ”Real Sunfish” Sjunkande – 1 Gädda
  11. Mörtmete –  1 Gädda
  12. Löja – 1 Gädda


Kommentera

