Unexpected Consequences

Det är inte den 30.e Maj 2011, nu när klockan dingat 00.10 så är det StekarZebbes födelsedag, grattis.

Hursomhelst så föddes även något annat den 30.e Maj, lite av ett nytt intresse kanske. Jag kom igår fram till, efter en hel del lurkande på internet att mitt #6 Scierra Flugspö kanske skulle kunna få spela en liten roll i min favoritsysselsättning under sommaren, nämnligen abborrfiske!

Den fisken hade jag totalt glömt bort och jag trodde den var något man endast kunde locka till hugg under riktigt stekheta sommardagar, men ack så fel jag hade. Självklart vet jag att man kan dra borren året om, dock bara på relativt tråkiga sätt såsom mete, pimpling och diverse spinnmetoder som jag tycker liknar gäddfiske allt för mycket. Dock så tydde diverse trådar på forum, artiklar m.m. att Abborre faktiskt är en riktigt grym fisk att dra på fluga, det visste jag till viss del då jag själv har fiskat abborre med popper, dock måste det vara stekhett för att det ska gå vägen. Så var ju som tur var inte fallet, det fanns andra alternativ, nymfer och diverse sjunkande flugor som är perfekta att fiska långsamt längst med botten där abborren ligger och softar i väntan på bättre tider, och kanske i väntan på en gratis matbit?🙂

Jag beställde utan att tänka mig för 36 nya flugor på nätet, varenda en skulle vara lämpad för abborre! Äntligen så ska det näst intill oanvända flugspöt få komma till lite nytta!

Idag så anlände jag och Frepp Blomberg till badplatsen i Bergsgården ca 16.10 där jag dagen innan hade dragit mig en frukostbit i den närliggande mynningen. Vi hade båda valt en varsin vacker streamer som vi trodde stenhårt på, jag hade tillochmed knutit på min kvällen innan! Vi började svinga, Freppan drog i sin ordning fina kast men hans streamer tvärvägrade att sjunka, min sjönk fint, gick fint, dock var mina kast riktigt nybörjaraktiga, och att min lina inte ville ligga fint genom öglorna gjorde inte saken bättre…

Vi båda tröttnade snart ur, jag drog på en mindre Goldhead nymf som liknar en orange liten räka, och Freppan körde med en E-12.a för att för skojs skull fånga lite benlöja vid ytan. Jag hade ganska tidigt ett hugg på min goldhead, jag såg borren som kanske var 6 cm lång, den hade trots sin barnsliga storlek verkligen gjort mig glad vid detta läge! Jag hade ju läst kvällen innan om personer som hade fått vänta i flera veckor på sin första flugfångade borre! Och den väntan var jag beredd på!

Dagens första fångst ser ni här, Europa-12.an levererar löja på beställning utan problem! Löja på ca 45 g eller något. Grattis Frepp!

Jag tröttnade på min lilla goldhead och jag var inte långt ifrån att låna en torrfluga av Freppan för att börja fånga löja. Dock tänkte jag dra ett sista äss ur rockärmen som var en liten jigg/vertikal-Fluga av något slag för att prova den sista tiden innan hemgång.

Denna fluga knöt jag på… 

Med den här flugan på tafsen började jag kasta ut mot djupare vatten för att hämta den sakta längst botten i hopp om lite fisk, dock var det tvärdött och    suget efter att prova torrfluga efter löja vart allt större och större. Jag bytte plats för att börja fiska flugan lite grundare mitt i strömmen, där det var skapligt stenigt, och under mitt första kast fick jag bottennapp ganska nära land, det var långgrunt och jag kunde se var flugan satt ankrad så jag bestämde mig för att ta av mig skorna och kavla upp byxbenen för att gå ut och rädda flugan, det lyckades!

Väl i vattnet så märkte jag att vattnet inte alls var kallt och det var inte så farligt att stå på underlaget som bestod av små och vassa stenar. Jag insåg fort fördelen med att stå ca 4-5 meter ut i vattnet, jag bestämde mig därför för att kasta några kast ståendes i vattnet, under mitt första kast så lät jag flugan sjunka ordentligt, sedan vickadade jag på spötoppen så flugan hoppade hemmåt längs botten, nu tog det stopp igen… Jag lyfte fort på spötoppen i hopp om att det faktiskt var en fisk, och inte ett bottennapp, fast den här gången var det mjukare och spötoppen vickade fint, en fisk hade svalt betet! Det vart en härlig kamp mot strömmen och upp kom min livs första flugfiskade abborre ur vattnet!

Fan vad nöjd jag vart, detta var äkta lycka för mig!😀 Jag hade tidigare dagdrömt om att bjuda mina föräldrar på lite flugfiskad abborre om jag mot all förmodan lyckades lura några. Klippt och skuret

Jag gick ut i vattnet igen och drog ett till kast ut i strömmen, jag fick genast en till borre i samma storleksklass, dvs kring 200-300 g. Freppan vart lite smått imponerad och började gräva i flugasken efter något lika giftigt som jag hade i linans ände. Tråkigt nog hittade han ingenting som sjönk lika fort som min fluga, så han provade med sitt bästa kort, dvs en gul montana, den levererade ej, och nu stod jag i vattnet igen och endast ca 3 kast efter min förra borre så hade jag lyckats kroka ännu en rackare, den här fick spötoppen att böjas i en fin båge och jag kunde äntligen känna att det var en tung fisk i andra änden, en riktigt härlig kamp vart det och äntligen kunde jag se fisken som bjöd på kampen, jag brydde mig inte särskilt mycket om att få upp fisken utan njöt bara av att ha den på kroken och att få drilla den, dock gick jag som segrare ur striden…

Årets finaste borre hittils på omkring 700 gram! Nu njöt jag verkligen, jag trodde aldrig det skulle sluta såhär pass bra för mig idag.

Under mitt nästa kast fick jag omedelbart hugg som resulterade i en till fin abborre, dock lite mindre, kastet efter det levererade återigen en lite mindre, men ändå fin borre. Bästa abborrfisket jag har varit med om utan tvivel, och inte minst roligaste. Freppan gav upp och roade sig med att kolla på när jag drog fisk och tog även lite schyssta bilder! Min sista borre för dagen vägde omkring 500 gram och bjöd på en riktigt galen kamp, mycket bättre än storasyster, sen gav jag upp fisket, inte för att fisken slutade hugga utan för att det fick vara nog med fisk. Kunde glatt sluta på topp och åka hem riktigt nöjd & belåten.

Tack för idag, är extremt positivt överraskad. Nu har jag ännu en fisketur att minnas, och något att göra om och om och om igen!

Dock tänker jag inte ta med mig såhär många borrar hem igen, känns lite oansvarigt…

Högst upp är morgondagens middag! Jag är väl medveten om vad C&R är och tänker tillämpa det i mycket större usträckning än vad jag gjorde idag, men första abborrmidagen i år skulle få bli ovanligt saftig!

Nedan ser ni mig drilla den starkaste och näst största borren

Foto: Freppy

Peace!


Räknat frånochmed 1a Maj 2011. Endast fiskar dragna på fluga/jerk/trolling/spinn/kastmete räknas in.
Hittils i år:
  • 51 Gäddor
  • 10 Abborar
  • 1 Bäckröding
  • 79,8 Kg Fisk (ca 3,5 kg borre, 3,5 hg bäckröding)
  • 82,5Timmars fiske
Total Statistik:
  • 62 Fiskar
  • 0,76 Fiskar/Timme
  • 0,96Kg Fisk/Timme

  • 1,51 Kg Medelvikt/Gädda
  • 300 g Medelvikt/Abborre (löst räknat)

Beten:

  1. Original BusterJerk ”Skitmört” –  13 Gäddor
  2. BusterJerk 12 Cm ”Firebird” – 11 Gäddor, 1 Abborre (+4 fångade av Mr.Blomberg, tot. :15)
  3. BabyBuster ”Skitmört” – 9 Gäddor, 1 Abbore (R.I.P)
  4. Peeping Caddis Czech Nymf Grå/Grön Tail –  7 Abborrar
  5. Salmo Slider ”Real Sunfish” Sjunkande – 6 Gäddor
  6.  Wolfcreek BusterJerk ”Sunshine” – 4 Gädd0r
  7. Zalt Grön 19 Cm flytande –  3 Gäddor
  8. BabyBuster ”Willie” – 2 Gäddor
  9. Salmo Pop ”Silver Metallic Shiner” – 2 Gäddor
  10. Abu Reflex 7g – 1 Bäckröding
  11. Westins Jätte ”Skitmört” – 1 Gädda
  12. Mörtmete –  1 Gädda
  13. Löja – 1 Gädda
  14. Vibrax 6 g Rosa – 1 Abborre

Kommentera

