Fortsättningen på vecka 22.

Dags för en update igen nu! Det är sommar, varmt och riktigt svettigt, särskilt om kvällarna när jag ska ta tag i att skriva nya blogginlägg =).

Sedan förra lyckade turen så har jag inte fiskat särskilt mycket, knappt en 12 timmar eller något.

Dagen efter första riktigt lyckade flugfisketuren efter abborre så åkte jag och Mr.Blomberg upp till Jaktia för att kolla om de hade några schyssta flugor till salu, det resulterade i att jag köpte en Marabou Ugly för 20:- (om jag ändå kunde binda själv >.<), freppan köpte en liten jiggfluga med jiggsvans. Efter Turen på Jaktia drog vi raka vägen ut till Bergsgårn för att återigen pröva lyckan efter våra kära abborrar!

Väl där så härjade vi vilt med våra flugspön, det blir en kort beskrivning på denna tur, Freppan fick inge fisk, jiggflugan sjönk inte tillräckligt fort för att dunka längs med botten i det strömmande vattnet, min Peeping Caddis levererade inte så min Marabou Ugly åkte på, äntligen fick jag en liten borre kring hektot! Efter det ökade fiskestämningen för mig iallifall, så jag fortsatte att plöja med Ugly flugan. Freppan däremot, han började köra jerk och drog ett toppkast med sitt nya 130 kronors drag, dock så var det ett toppkast i dubbel benämning då han på andra sidan mynningen lyckades pricka toppen på en enorm björk, jag fattar fortfarande inte hur kan kunde kasta så fruktansvärt högt och långt så han lyckades med det. Nog om den här fisketuren, min nya Ugly fluga vart befriad från mitt ägande då en gädda slet av linan i ett nafs, vi insåg att det sög så vi åkte hem, borrarna var ändå inte riktigt på hugget idag.

Nästa dag var jag och Nils på jaktia och handlade igen, Ugly flugan var utsåld, attans, den verkade vara riktigt het och skiljde sig lite från Peeping Caddis. Så vi köpte lite andra goldheadflugor med stora fluffiga fjädrar, vi köpte även en varsin jiggfluga i hopp om att den kanske skulle fungera där det inte är särskilt strömt. Jag handlade även på mig lite preventinmedel mot gäddornas vassa tänder!

Senare på kvällen fick jag ett otroligt fiskesug igen så jag åkte raka vägen ut till badplatsen i Bergsgårn för att prova lyckan, väl där så testade jag en bunt flugor som inte verkade ge något, dock eftersom jag inte har några flugor som gärna vill gå längst med botten då det är lite för strömt där jag fiskar, så jag satte snart på min Peeping Caddis, ett säkert kort och min enda fluga som vill slicka botten! Efter bara något kast så rusade linan min i ett brutalt hugg, jag kunde inte ens hålla i den ordentligt, dock så lostade vad det nu var. Senare så drog jag en 5-6 abborrar med en toppvikt på omkring 500 g, efter det så fick jag dagens största Abborre, trodde jag. I en väldig kamp mot något med röda fenor gick jag som segrare ur striden, dock var det ingen Abborre, ingen Brax, ingen Id, ingen gädda, utan en en enorm stackars mört på säkert 700-800 g, nytt PB, efter det så slet en Gädda av min Peeping Caddis som jag hade glömt att skydda med stålvajer, attans. Aja, efter den här turen ska jag börja ta med våg och kamera, lite tråkigt att skriva när det inte finns bilder, säkert lika tråkigt att läsa…

Torsdagen den 2a Juni var det Abborrfiske på menyn, så klockan 09.00 åkte jag hem till Nisse för att plocka upp honom och åka till Bergsgården för att fiska, där skulle vi fiska i 2 timmar tills Anton anlädde med nycklar till sin båt, som är parkerad vid badplatsen. Jag var sjuk och hade sovit dåligt, så inga muntra minnen från denna tur har jag att erbjuda, dock så var det en soft dag som bjöd på Abborre, Mört, Löja, Gädda och nästan en Brax, sen får vi inte glömma att solen sken! Totalt fick jag 2 Fina Borrar kring 400-500 g och en mindre Gädda kring knappa kilot, Nils fick 1 Borre och Anton, han vart fisklös, dock så fiskade han lite mindre än oss och riktade in sig på Jerkfiske, inte det bästa en stekhet och nästan vindstilla dag!

 

 

 

 

 

 

 

Bild på mig med Abborre, vi glömde fota Nisses fisk, eller, snarare så vart jag för tjurig över att jag inte fick Abborre på fluga utan endast på bottenmete med löja, ska aldrig fiska febrig och grinig igen =).

 

Kommentera

