Spöknas, Attans!

Den 7e Juni så åkte jag, Nils, Simon och Jacke bort till badplatsen för att prova lyckan denna soliga kväll, tråkigt nog så kom ett regnmoln och förstörde för solen när den levererade, så vi fick fiska utan den.

Fisketuren började med att vi besökte en karl som heter Janne och lämnade över en 2kg tung gädda som han skulle äta, när vi pratade med honom så kunde vi se hans små bäckrödingar vaka nere vid hans damm, vi frågade försiktigt om vi kanske fick testa några kast där nere mest för att se vad det leder till, och det fick vi.

Vi fiskade i ca 20 minuter och Nisse fick hugg vid 3 tillfällen på sin torrfluga, dock så hade kroken gått av medans han kastade så konstigt nog fick inte Nils någon Röding😉, jag som däremot körde med en helt oanvänd ”Rhyacophila Goaldhead” i storlek 10 och fick 2 Bäckrödingar på 3 kast😀, nice för mig, första ”ädelfisken” på fluga!

Röding omkring 3-4 hg, ja det är rödingen som har kladdat ner hela min tröja, det var som att hålla i en ål med tvål.

När den här rackaren hade fått simma tillbaka så åkte vi raka vägen till Badplatsen i Bergsgårn, där det tyvärr spöregnade, så vi satt istället och drack en varsin bärs i bilen och åt lite chips, som ni förstår drack inte föraren någon öl =).

När regnet hade avtagit lite så drog vi ut och härjade med spinnare, popper, vobbler och sist men inte minst, mina nya Peeping Caddis flugor som precis hade kommit med posten. Denna fisketur resulterade i  abborrar under hektot och gäddor under 500 gram… Ja, bara småsmisk.

Idag, den 8e Juni så begav jag mig till Badplatsen igen vid kl 14.30, där blåste det på riktigt bra vilket verkligen försvårade det hela med att kasta för mig. Jag lyckades hursomhelst slänga ut linan en 15 meter, väntade på att Caddis skulle sjunka, sedan började jag rycka in den sakta men säkert sådär att spötoppen vaggar till lite vid varje ryck. Sedan märkte jag hur spötoppen inte vaggade till efter varje knyck längre utan stannade i en lite smått böjd båge, jag lyfte på spö och på kroken där satt en fisk. Det var den hittils bästa kampen jag haft mot en Abborre, jag trodde vid flera tillfällen att det var en Gädda då den drog på med några riktigt hårda rusningar. När jag började få in den nära land så tryckte Borren riktigt hårt mot botten och kändes nästan som ett bottennapp. Tillslut så segrade fiskaren som vanligt(?) över fisken😉. Det känns skönt att ha några Peeping Caddis i flugasken då jag hade saknat den i några dagar nu, några dagar utan fisk…

Efter fångsten så fortsatte jag att kasta i den något lugnare vinden, när jag hade riktigt mycket lina i luften och drog på min näst sista frammåtsving så gick mitt spö rakt av, fyfan för det, så det tänker jag inte skriva något om utan helt enkelt bara publicera en bild som några främmande tjejer och en fin Abborre hjälpte mig med!😉

Omkring 700 g, riktig fajtglad Abborre!

Det var allt för idag! Peace

2 reaktioner på ”Spöknas, Attans!

  1. fint skrivet, fin borre. men du ska få se de fina bilderna på min 9 hg. då kan vi snacka riiiiktig borre. bra att du erkänner sanningen officiellt, kroken VAR av redan efter första kastet.

  2. JAja haha har ju sett bilder nisse, fick ju MMS, det årsbästa kommer jag mosa inom kort och det vet du😉, Bilden vart rätt dålig då abborren var större än min förra ”stora” som jag fick första turen, den ser fan klen ut på den här bilden men den var riktigt tjock och fin!

Kommentera

