Ny topp!

Det är Onsdag och inför morgondagen väntar en dag fylld med fiske vilket jag absolut inte har något emot då vädergudarna enligt norrmännen hade tänkt bjuda på sol & högtryck, perfekt!

Med stor sannolikhet kommer det bära av ut till Vika, alltså samma ställe som den 11e Juni, denna gång med en hink löjor och några riktigt heta bottenmetetackel som jag ska knyta imorgon, för då ska inga borrar bommas!!!

Idag däremot så var jag och Zebastian och testade lyckan i skitviken som ligger vid Runn, vid faluns södra utkant som även kallas främby/kvarnbergsområdet, skitviken levde sannerligen upp till namnet, det var brungrumligt vatten och där stank skit, fyfan, det enda jag lyckades kroka var en död liten snorgärs som stank rutten fisk, samt en kvarglömd kräftbur som innehöll 4 ruttna mörtar och en rutten snorgärs till, så fort vi fick upp buren ur vattnet så torterades våra näsor av den vedervärdiga stanken.

Nu fick det vara nog med bajslukt blandat med ruttenfisk, vi bestämde oss för att åka till ett ställe där fisken faktiskt lever istället, nämligen Slussen. Väl där så ställde vi oss vid det hetaste av alla ställen på direkten, dvs ovanför bron där Tisken rinner ut i Runn. Zebbe knöt på en popper och jag körde med Buster II Firebird, fisket där var ganska segt så vi började istället satsa mest på att kasta med så hög precision som möjligt, och när jag lyckades med mitt absolut sämsta precisionskast så small det på en fin gädda, den plaskade och härjade vilt i några minuter, bjöd på en duglig kamp helt enkelt!

Ovan ser ni mig posa med fisken, strax över 2 kg uppskattar jag vikten till, vilket var härligt då jag anser det har förekommit torka på 1kg+ på senaste tiden.

Vi fiskade ungefär i 30 minuter till i hopp om mer fisk tyvärr så hände ingenting så vi rörde oss vidare bort mot den udde som ligger strax bortanför självaste hamnen, väl där så svingade vi ut våra drag i det grumliga vattnet, där det var dött i ca 15 minuter.

Kort därpå så hör jag Zebbe hojta om napp, en bit ut ser vi en fisk plaska, det är riktigt små och klena plask så vi börjar misstänka att det kan vara en fin borre, Zebbe började veva in den lille fisken längst ytan och när den hade ca 4-5 meter kvar till land så såg vi att det var en liten gädda under femhundringen. Jag kollade bort för en sekund och hörde ett ljud som påminner om att kasta en rund och tung sten i vattnet –  ”Schklungk” sa det och jag kollade snabbt upp för att titta på Zebbes fisk som plötsligt var borta, jag frågade honom om en större gädda hade tagit den, han svarade att så var inte fallet. Det var väl bara det lilla livet som hade fått för sig att börja kampa tänkte jag och började leta efter Zebbes lina för att sedan titta på gäddan när den försökte streta emot, då upptäcker jag en rejäl rygg och insåg fort att det faktiskt hade inträffat, en större gädda hade tagit den mindre som Zebbe hade krokat.

Jag kastar mig på kameran för att filma då det är ganska häftigt att ha på film, Zebbe börjar dra in fisken mot land och då får vi se att den verkligen låg inne med några kilon, den var riktigt fin. Den gjorde en snabb rusning och Zebbe tokvevade och in kom en liten, alldeles söndertrasad gädda, Zebbe som aldrig hade sett en så stor gädda förut började panika lite smått och det vart inte bättre när samma gädda, kommer och drar 2 kraftiga hugg till på den lilla sargade gäddan mitt framför fötterna på oss. Tråkigt nog misslyckades vi att kroka den men det var en riktigt rolig upplevelse så det spelar ingen större roll.

Gäddan vägde uppskattningsvis mellan 7 och 9 kilo. Efter incidenten så härjade vi vilt på samma spot i hopp om att den skulle hugga igen, tråkigt nog gjorde den inte det och vi rörde oss hemmåt totalt efter ca 2,5 timmars fiske.

Jag tror det där sved ganska så hårt!

Imorgon blir det troligtvis Vika och en del Abborre!

Stay tuned så kommer här snart ett resultat med lite feta bilder på feta fiskar läggas upp!😉

!PZ!

En reaktion på ”Ny topp!

Kommentera

