Rapport Från Vika

Den 16 Juni 2011 alltså den senaste Torsdagen så åkte jag, Nils, Jessica, Jacke och Zebbe till Förnudden i Vika i hopp om att ta lite riktigt stora och fina Abborrar, nu äger jag äntligen en digitalvåg så att jag kan väga Borrar och få ett trovärdigt mått.

Fisketuren började med att jag och Zebbe åkte ner till slussen med 2 metspön och en burk maggots för att fiska löja till självaste abborrmetet, löjmetet var roligt och intensivt och det resulterade säkert i 1 fisk/fiskeminut så tiden fick inte dröja så länge innan vi hade en hink full med fin abborrmat.

Efter det så plockade Zebbe upp alla som skulle delta i fisket för att sedan åka raka vägen ut mot vika där det var högtryck, vindstilla och skinande sol, kunde inte bli bättre!

Att det inte kunde bli bättre var dock blott en lögn då det inte alls var särskilt livat under ytan, i över 1 timme så var våra bottenmeten orörda vilket gjorde att jag snart tröttnade ur och tog mitt flugspö för att svinga lite med en bottenfluga. Långt ut i vattnet på den steniga botten stod jag och svingade där jag lyckades kroka en abborre på drygt 40 gram, sedan även en mört runt ett hekto som var sugen på lite fluga.

Fisket fortsatte och Nils började pilla med sitt bottenmete så att hans plingra började låta som ett flipperspel och samtidigt som jag var mitt i en sving med flugspöt så kollade jag bakåt på min lina samtidigt som jag även kunde se mitt bottenmetespö, som nu hade börjat leva, spöt flög ur spöhållaren som en stucken gris och Jessica som var närmst på plats kastade sig över spöt och gjorde ett våldsamt mothugg, jag skyndade mig in på de hala stenarna i hopp om att få kampas lite med fisken men det tog alldeles för lång tid och nu med Jessica hållades i spöt kunde vi skymta något randigt och taggigt nedanför oss i vattenytan.

En fin Abborre, exakt 500 gram och 34 CM visade min nya våg och jag kan nu erkänna att jag har haft ett ganska dåligt ögonmått då det kommer till vikt på Abborre. Man skulle kunna säga att det var Jessicas fisk men det var på mitt spö så vi får säga att båda fick den😉. Men det var tur att hon var beredd annars hade nog borren simmat iväg med spöt och jag hade fått simma efter, det är bra typiskt att det ska hugga när man inte är beredd!

Nu ökade stämningen och hoppet om 1kg+ var på topp, vi grillade korv och hade oss i ett par timmar till, under tiden så bommade jag 1 och Nisse 3 fiskar, vi som till denna tur hade knutit nya tackel med 2 st krokar istället för 1 i hopp om att tappa färre borrar, vad vet jag det kanske inte var någon bra idé iallifall. Det är konstigt hur vi endast kan ha fångat 2 Borrar på bottenmete i Vika på över 10 hugg, jag undrar om det är borren som är seg eller vi som gör fel då det inte riktigt har gått såhär dåligt att kroka fisk för mig någonsin!🙂

Klockan vart 23.00, smått besvikna på dagens tröga fiske bestämde vi oss för att åka hem till Falun igen.

Det är bra typiskt att den enda som inte hade med sig något fiskespö var den enda som fick drilla fisk =).

Peace!

Kommentera

