Put & Take 2

Halloj!

Idag var jag, Freppan och Zebastian ute på jakt efter fiskar med taggiga ryggar, dagen började lite lätt vid Bergsgårdens badplats, vi fiskade där i ungefär 20 minuter sen kom Nissemaster förbi, ojojoj vilken fiskeeftermiddag det vart!

Ett problem bara, vi fick nästan ingen fisk förutom Nils som drog en lite mört, dock som han skulle fånga Abborre med, tråkigt nog vart det ingen borre för honom, däremot så hade jag bäst tur i gruppen ute vid Bergsgården, väldigt nära mina fossingar högg det på en Abborre på min Peeping Caddis, och kampen, den var det absolut trökigaste jag har varit med om, jag  bara lyfte den lilla pluttborren ur vattnet. ;D

Efter lite härlig korvgrillning så tappade vi tålamodet och sa hejdå till Nisse som åkte vidare ut till Grycksbo där han brukar hålla hus, jag som trodde att mina kompisar tänkte bege sig hemmåt för att koppla av framför datorn resten av kvällen vart istället utbjuden till Hosjöområdet där vi kastade lite i Runn, Freppan drog 2 småborrar och tappade en bättre fisk som han lyckades kroka, men ändå inte riktigt ordentligt, jag citerar fiskaren själv ”Det var en bra fisk, men en dålig fiskare” – Något som senare skulle visa sig att inte alls stämma.

Vi åkte vidare ut mot Karlsbyheden som ligger ungefär mellan Falun och Sundborn, vi började med att ta en promenad i skogen till en hemlig liten tjärn som tydligen skulle ligga inne med ett rikligt bestånd av Abborre. Väl där så invaderades vi utav små hungriga varelser som ingen fiskare på jorden uppskattar, nämnligen knott. Vi tog oss en varsin Cigarill från Zebbe för att iallifall få slippa knotten för en liten stund. Efter ca 15 minuters fiske så norpade både jag och Freppan en varsin borre under hektot, de må vara små men väldigt vackra färger.

När vi hade fått nog av gnagande prasiter så packade vi ihop och gick raka vägen ner till Blombergs mysiga lilla brygga där de hade en parkerad eka som vi tog en liten fisketur i. I den lilla sjön finns en liten risdvål som vi prövade lyckan vid, löjorna plaskade och hade sig var än vi vände blicken, tråkigt nog så var abborrarna inte riktigt på hugget, iallifall inte de stora abborrarna som vi ville åt, jag och Freppan lyckades kroka en varsin borre under hektot som dock också hade väldigt fina färger.

Babyborre runt ett hg, ingen tusenbroder iaf!😉

Efter en liten stund så fick Freppan ett redigt hugg på sin lilla vibrax, det började plaska i vattnet och han bekräftade snart att det var en liten gädda som hade nappat. Fel Freppan, nu var det en bra fisk som den braiga fiskaren hade krokat, en fin regnbåge i 1kilosklassen plaskade nu vilt runt alla båtens kanter, den drog på några riktigt fina rusningar, dock inte i vattnet utan rakt upp i luften vilket var väldigt intressant att beskåda! Grattis Freppy.

Pelletbomb, muterad, saknar stjärtfena, är fet och har ett konstigt överbett, en härlig fisk, dock inte så jättefin, tyvärr måste jag erkänna att jag är lagomt avundsjuk då den kampade som attans och var dragen på ett fint litet UL spö!

Vi avrundade dagen med att kasta lite till efter regnbåge, förväntningarna var höga men vi misstänkte röta så vi begav oss hemmåt.

Fick stressskriva lite idag för imorgon åker jag nämnligen till Gotland med familjen för att njuta av naturen och självklart så tänker jag även göra några riktigt seriösa försök att fånga lite fin havsöring när jag väl är där!

Skitfiske på er och på mig!

Peace

Kommentera

