Laxbrax

Idag provade jag lite med fluga vid Slussen i hopp om att få dra en fin gädda på mitt flugspö, medans jag fiskade kom det förbi en härlig snubbe som tyvärr inte var så bra på svenska, han tipsade mig bland annat om att det finns en så kallad haspelutrustning som han tyckte verkade mer effektivt än flugspö, då behövde man tydligen inte svinga påstod han, utan det var bara att kasta direkt dit man vill, sen vevade man för att få hem draget istället för att dra in linan med händerna själv, ja, viss poäng hade han i det iallifall;)

Hursomhelst så högg det på något smakligt och ganska tungt på spöt, fighten inleddes med en stark rusning på ett par meter sedan hasade jag in fisken under lite spögung. Det vart riktigt träligt när jag efter någon minut såg att det var en Brax som hade slukat flugan fast jag hämtade den i räserfart, en riktig rovbrax som vägde 1.2 kilo.

Min nya amigo hade aldrig sett en Brax förut så han började ställa tonvis med frågor, blandannat frågade han om det var en god matfisk, det svarade jag tvärt nej på fast jag aldrig har ätit brax förut, men tittar man lite närmare på Braxen och luktar lite så blir man inte så frestad att slänga den på stekpannan, särskilt inte om den kommer från Tisken.

Trots mitt svar så ville han ändå ha Braxen, så jag lämnade det lilla livet i hans våld, han ringde sin vän och gjorde ett ärligt försök att sälja fisken för 100 kr, dock prutade mannen i andra änden ner priset till 90 kr, min nya vän gick med på det, lade ner Braxen i en plastpåse och begav sig mot Slätta för att träffa kunden. Sedan slog det mig att han aldrig sa att det var en Brax i telefonen, utan han råkade säga att det var en Lax ^^

Kommentera

