”Kort” och gott om veckans fiske, hittils…

I måndags så var jag, Anton och Nils ute på ett trollingpass ute på varpan efter både Gädda och Abborre, väderförhållanden var väldigt ospårbara, det var högtryck, kyligt och nästan vindstilla, vad som helst skulle kunna hugga på kändes det som. Vi trollade en hel del med Rapala-Fatrap och Salmo hornet, det var endast en Salmo Hornet ägd av Nils Vickström som styrde upp en abborre på 260 gram, samt en gädda på 1520 gram..

Vi behövde ju ett kort från fisketuren så borren fick ställa upp ! Efter lite om och men så åkte vi hem igen, ca 3.5 timmars fiske vart det.

 

Dagen därpå alltså den 5e Juli så åkte jag ut till Anton Birkehag vid halv 1 tiden med flugspöt i högsta hugg, vi skulle på jakt efter lite fin bäckröding! Vi började med att prova lite olika flugor i hans damm för att se vad som verkade fungera, vad som fungerade var en liten Goldhead ”Haröra”, grå och inlindad i lite vacker och glänsande tråd. Anton prövade med en orange streamer i storleken 8 eller 10 men fick inte lika tätt med fisk som jag, men som tur var hade han en i stort sett exakt likadan fluga i lådan! Efter att ha dragit ca 5 bäckrödingar ur dammen så bestämde vi oss för att gå till en hemlig bäck uppe i skogen som också innehöll förvildade bäckrödingar.

Det var en väldigt fin och vacker bäck som tyvärr numera nästan var helt uttorkad, anledningen var att en bäver har byggt en damm några hundra meter upp i bäcken. Vi hade hört rykten om att beståndet lever vidare ovanför bäverns damm där vattennivån hade ökat markant och på så vis även bildat ett träsk. Vi tog oss upp längs med bäckens snåriga kant och efter att ha ramlat ner i gropar, sjunkit ner i gyttja och blivit totalt dyngsur så lyckades vi hitta dammen och där fanns en varsin sten som vi kunde ställa oss på för att lägga ut flugan. Vattnet var grumligt och nästan helt stilla, jag var tvärsäker på att någon ädelfisk inte skulle trivas där för fem öre. Anton lade ut sin oranga streamer ett par meter och började hämta in den, efter bara några knyck kunde man se hur linan stack iväg och Anton hade en Bäckröding på kroken. Helt otroligt tänkte jag, vi fiskade vidare i skogen som myllrade av parasiter såsom pissmyror, bromsar och mygg. Resultatet blev några mindre bäckrödingar, dock så hade vi kanske 3 gånger så mycket hugg som vi fick fisk, så fisk fanns det, problemet var att vi inte var särskilt duktiga på att kroka fisken.

Senare så lämnade vi terrorträsket och dess myggor för att avsluta fiskedagen, vi gick hem till Anton och nötte lite i hans damm med samma flugor som tidigare. Jag fick en på 300 samt 200 gram, då 300grammaren som var dagens näst sista fisk kampade på riktigt härligt😉.

300 resp 200 gram! Riktigt fina varelser!

Jag begav mig hemmåt för att avsluta fiskedagen då plötsligt Freppan ringde och ville fiska lite,  jag kände hur solen och myggen hade tagit kål på mig. Nära på att falla till sömns och minst lika nära på att ringa Freppan för att avbryta turen sjönk jag ner i fotöljen framför datorn. Dock så var jag alldeles för trött för att ringa Freppan så jag tänkte att han fick komma och släpa ut mig på lite mer fiske iallafall😉. Jag vaknade sedan till av att mobilen ringde och Frepp stod utanför med Saaben och väntade, jag skyndade ut med flugspö och jerkspö och satte mig i bilen.

Vi red ner till slussen på saaben och parkerade, påväg ut så fick jag beslutsångest över om jag skulle fiska med fluga eller jerka lite, jerka är tillskillnad från flugfiske väldigt simpelt så det vart jerkspöet. Vi började fiska i Tisken alldeles innan sjön rinner ut i Runn, där brukar det alltid hugga men idag var det verkligen tvärdött så vi begav oss snart ut till udden bortom själva hamnen för att dra några kast. Väl där så nötte vi båda med en varsin BusterJerk II ”Firebird”, tråkigt nog så var leveranskvoten låg och jag bytte endast för skojs skull bete.

Klockan var ca 22.20 och självaste Skitmörten skulle åka på för att slungas ut i det svettiga och grumliga vattnet. Med Skitmörten i änden av linan så drämde jag på med en riktig golfsving och kom ovanligt långt ut i vattnet, jag bestämde mig för att låta den sjunka lite då djupet antagligen var måttligt dit jag lyckades kasta. Sedan var det dags att hämta hem den gamla godbiten till land, jag hann knappt göra en full rörelse innan hugget kom, ett kraftigt ryckande i spöt tvingade mig till mothugg och när jag höll upp spöttoppen kunde jag snabbt känna att det var helt okej storlek på fisken, efter bara några sekunder, alldeles innan jag sätter högerhanden på veven så börjar fisken rusa och dra ut lina, efter ett kort rus stannar den till och långt ute ser vi ett plask som skulle kunnit vara en människa som ramlade i vattnet från ett flygplan!  Då skjöt pulsen i höjden och jag började få PBvittring. Efter att ha turbovevat fisken några meter under kraftigt spögung så tar det plötsligt tvärstopp och fisken rusar än en gång, denna gång så var det inte bara ett par meter lina.

Jag har tidigare hört historier om gäddor över 12 kg i Slussen så jag vart alldeles darrig vid blotta tanken, men efter några  galna rusningar och riktigt våldsamt plaskande fick vi för första gången se fisken ordentligt, vi vart smått besvikna på storleken och jag uppskattade vikten till lite över 4 kg, kort därpå så började hon veva med bakfenan och rusade rakt in i en näckrosdunge där det tog tvärstopp, sedan drog hon på en rusning med min lina intrasslad i näckrosorna vilket var väldigt obehagligt då flera meter lina plågsamt nöttes ut genom växterna. Det slutade med att jag stod och slet fisken igenom näckrosorna och efter ett sista försök att fly så fick jag in henne, passade Frepp spöt och tog gälgreppet rakt på kroken, ajj, men det var värt det!

När jag väl tagit upp fisken ur vattnet började jag ana nytt PB, dock så var fisken tråkigt nog väldigt tom i magen (uppenbarligen) och vägde endast 6,55 kg, dock så levererade hon nytt PB i längd med sina 103 cm. Efter lite om och men fick fisken simma hem igen, i 20 minuter vaggade jag henne fram och tillbaka innan hon långsamt som en ubåt började gå ut i vattnet igen!

Tack för att ni läste eller var med och fiskade!

Peace!

Kommentera

