Gösfiske!

Gösfiskepremiär för mig i Tisdags! Riktigt roligt att för första gången få se en Gös live, tråkigt nog hoppade ingen gös på min jigg vid något tillfälle men jag gråter inte för det, fick ju allifall vara med på göskalas och trycka i mig fin fisk med sjukt god sås till!

Dagen började med att vi packade in en hel del fiskeprylar i bilen och begav oss hem till Mats Larsson som skulle stå för båt. Sedan bar det av neråt i till lite sydligare delar av Dalarna för att fånga Abborrerns storebror.

När vi hade fått i båten i sjön och betalat fiskekorten så drog vi igång med vertikaljigging medsamma, vi använde oss av båtmotorn och åkte omkring för att se vart djupbranterna fanns, när vi väl hade hittat en djuphåla så placerade vi oss så att vinden skulle ta oss över djupbranterna så vi slapp störa med motorn. Vädret var helt perfekt, soligt men ändå svalt, det blåste endast på lite lätt så att vi drev i perfekt hastighet.

Tidigt i leken så slungade Mats upp 2 borrar på omkring 200 g styck, sedan dröjde det en liten stund och då fick jag napp, jag försökte med ett mothugg men jag använde mig utav ett UL spö så jag fick nog inte till ett tillräcklig hårt ryck, fisken stannade på kroken i ca 5 sekunder sedan lossnade den, tråkigt men det var första kontakten på djupet vilket höjde stämningen en aning!

Göslösa efter mer än 2 timmar drog vi till med reträt och lämnade gösens revir för att äta lite pizza.

Fisket fortsatte och vi provade nu en annan del av sjön istället, en djupränna som gick från 10 till 4 meter på knappt 10-20 meter provades. Vinden låg på och bidrog med en perfekt hastighet, detta resulterade fort i första gösfångsten, en rackare på 430 gram av Mr.Mats.

Riktigt söt var den så därför fick den leva vidare med de andra gösarna på botten!

Vi gled in från 10 meter till 4 meters djup och hugget skedde vid 7.5 meters djup, vi åkte fort ut till 10 meters djup igen för att återigen driva in över samma område där vi fick fisk.

9 meter, 8,5 meter, 8 meter, 7,5 meter och boom, nu hade mats på en till gös, jag kunde tydligt se att spötoppen böjdes mer än förra gången och drillningen tog lite längre tid, snart kunde vi se en något större fisk titta fram.

1,1 kilo gös ser ni i Mats händer på bilden ovan, ledsen men det tillämpades inte C&R på den fisken inte.

Fisken högg på omkrig 7,5 meters djup i samma område som förra så vi bestämde oss för att fortsätta med samma taktik, ut igen på 10 meter sedan seglade vi in över djupbranten igen, denna gång utan leverans men vi bestämde oss självklart för att prova än en gång iallifall.

Vid 6.9 meters djup så böjdes Mats spö än en gång, 3e fisken på under 40 minuter för Mats, och inte en kontakt för varken mig eller min far Carl-Johan.

Ovan ser ni en gös som fick vågen att visa 2.05 kilo, perfekt och grattis mats som klådde sitt förra GösPB med 50 gram!

Vi fortsatte att fiska i ett par timmar utan resultat, vi vart sega och trötta av solen och av all koncentration som krävs, alla ville vi ju ha våra 2 gösar per fiskekort!

Till slut började det nappa igen och jag missade en gös på 8 meters djup, attans! Dock dröjde det inte länge innan min pappa fick sin livs första gös, grattis!

En riktigt fin krabat på 770 gram!

Vi köttade på över en timme till och för mig vart det inte ett enda hugg, Mats däremot, han hissade upp 2 femhundragrammare på under 10 minuter! 6 Gösar totalt, hälften återutsatta, dagen efter gjorde vi en riktig lyxmiddag som mättade våra små magar.

Jag kan säga att det inte kommer att dröja länge innan här kommer upp fler bilder på lite gös, jag ska ha revansch!!

Peace


Kommentera

