Popperfiske!

Torsdagskvällen tillbringade jag med Birko på Varpan, flugspöt följde med och efter att vi hade lämnat Bergsgården där Birko har sin ståleka så vart det trolling med småvobblers ut till ett välkänt grund som ligger mellan Österå (Varpans östra region) och Bergsgården (Varpans västra). På vägen ut så började min slir skrika och spöt började dansa, jag kastade mig över spöt och något ganska tungt och ilsket satt på kroken, jag hoppades på att det var en riktigt fin Borre som min Salmo Hornet hade lurat men det var jag ganska fort tvungen att utesluta då det tydligt kändes att det inte var något annat än en Gädda på kroken =(. Då började jag istället oroa mig för draget som endast var fastknutet på linan utan tafs, det vart en hyffsat livlig fight och jag tog upp gäddan i båten samtidigt som linan gick av och draget bara ramlade ur, puh, en sommargädda i 2kgs-klassen.

Väl framme vid grundet så knöt jag på en liten flugpopper och Anton en orange streamer med blyhuvud, tidigt i leken så kunde man se hur min popper vart förföljd av något finare, dock vände fisken en bit ifrån båten, anledningen till att den inte högg var att poppern hade trasslat sig med tafsen och därför inte gick som den skulle, attans.

Vädret var optimalt, vindstilla och högtryck så hoppet tappade man inte direkt efter en sån liten incident, ca 5 minuter senare så kunde man se vågor bakom poppern igen, sedan högg en abborre 2 snabba gånger och vart krokad. Resultatet vart en rackare på strax 200g.

Fisket fortsatte och jag fick ganska snart ett hugg till, denna gången var det en borre på omkring 300 g som hade slukat flugan, en hyffsad kamp och en borre värd att slänga på stekpannan håvades och lyftes ombord, dock fick den leva vidare sitt liv under vattnet för att inta PBstorlek. Inte långt därefter så fick jag ett intressant hugg igen, en borre kom från ingenstans och kastade sig efter poppern och fastnade på kroken, denna var lite större än den förra men det rörde sig dock inte om många grams skillnad, vi fortsatte att fiska ett tag utan nämnvärt resultat sedan begav vi oss hemmåt, på vägen så trollade Birko loss med en Zalt i hopp om en AmazonGädda, eländigt nog utan resultat.

Nu var det bra längesen jag fick en stadig Abborre på fluga men om man kollar på väderrapporten så kan man se att abborrfiske med popper nästa vecka kommer kunna bli riktigt jävla hett! Varma, Vindstilla kvällar med högtryck och sol, kan det bli bättre? Nej så räkna med att lite fina borrar laddas upp här under nästa vecka!

Peace

Kommentera

