Startskottet för gäddsäsongen!

Den långa och för gäddan plågsamma sommaren  börjar äntligen lida mot sitt slut, det blir mörkt tidigt och nätterna blir allt längre och kallare vilket våran köttätande vän gillar, och jag gillar vad den gillar så nu har jag under ett brake på några veckor gett mig ut på min första höstfiskerunda på den sjö jag gillar mest under hösten, nämligen Grycken!

Under de senaste veckorna har jag skaffat mig ett jobb som går ut på att plocka och packa böcker på Förlagssystem vilket har lett till att fisket har fått underprioriteras lite. Dessutom så gillar jag inte sensommarfiske då det känns som att det är för kallt för borre samtidigt som det är för varmt för Gädda.

Men nu har kylan som sagt blivit ihärdig så jag och Nisse bestämde oss för lite Jerkbaitfiske efter jobbet idag. Först var planen att åka ut på Runn tillsammans med Patrik, dock sprack planen så vi tog tag om en nödlösning som ledde oss ut till Grycksbo och ut på Grycken med två jerkspön, två batterier, en elmotor och en hel del fiskedrag. Vädret var mulet, det duggade lätt och vi hade  lätta till måttliga sydliga  vindar som friskade upp både kropp och själ.  Utan större varsel kom vi ut på sjön vid ca 17.20 tiden och började att trolla i ganska hög fart ut mot sundet ”flaskhalsen” där vi planerade att stanna och jerka lite. När vi hade kommit halvvägs så hade Nisse första kontakten på sin skitiga Zaltmört vilket inte ledde till någon landad fisk men det höjde stämningen i båten då ingen av oss hade nuddat en gädda på flera veckor. Själv trollade jag på med en salmoslider som inte bjöd på resultat.

Väl ute vid flaskhalsen så bestämde vi oss för en trollingrunda innan vi skulle börja Jerka, Nisse valde ett kinesiskt drag och jag valde Westins hederliga skitiga jättemört. Ingen av oss fick en enda fisk på den 5 minuter långa trollingrundan. En kille som heter Jacke fick en Gädda nära flaskhalsen förra året som vägde 7,4 kg ,

vi trollade nämligen förbi det spottet och bestämde oss för att testa så vi sket i trollingen och började Jerka istället. Efter ca 10 minuters härjande och en svag kontakt med köttätarna så landade jag en första femhundragrammare, helt klart en stämningshöjjare, dock inget att hänga i julgranen. Jag kastade mycket utåt, långt ifrån land i tron om att gäddorna gärna befann sig lite djupare så här års,det ledde inte till någon fångst, vad det istället ledde mig till var att ändra taktik och istället kasta in mot land bara för att få se vad som skulle ske.

Jag svingade min gamla hederliga buster skitmört ungefär 1 meter från land, jag började genast veva och rycka lite, sedan så fastnade draget och jag gjorde ett mothugg i hopp om att det faktiskt var en gädda på kroken, det var tråkigt nog tvärstumt och precis när jag skulle konstatera att det inte var en fisk utan ett bottennapp så började ”bottnen” leva. En väldigt tung men inte så livad fight ägde rum på Grycken, fisken slet och slet och varje gång jag försökte få upp den så pressade hon ner mot djupet och jag kunde inte göra annat än att ge fisken mer lina. Tillslut så kunde vi se fisken och dennes gigantiska huvud som fick oss flippa ur en aning.

Håvmannen Nisse tog tag i fisken runt nacken och lade in gäddan i håven (gälgreppet vågade han inte riktigt) sedan så lyfte han upp fisken i båten och vi vrålade av glädje när vi insåg att storgäddan hade gått ur sitt sommar-ide.

Vi hade idiotiskt nog inte någon våg med oss men fisken mätte 110 CM vilket är ett längdpb med hästlängder för mig, sen är jag rätt säker på att fisken klådde min gamla skärgårdstjockis på 6.9 kg, tråkigt att aldrig få veta excakt men jag har iallafall skickat ut Nisse på jakt för att återfånga gäddan imorgon och då ska den fanemej vägas!!

Hoppas bara han har vad som krävs för att fånga den! mohahahahahahahhahaha!!

Fan vad glad jag är!

Peace

Kommentera

