Hmmm…

Det senaste året har det kommit upp en hel del gäddor ur sjön Grycken som ändå är en ganska liten sjö och idag bestämde jag mig för att försöka jämföra gäddorna eftersom jag har bra bilder på alla (utom en). Gäddan jag fick igår hade ett ovanligt stort huvud i förhållande till sin kropps grovlek, den var ganska lång men totalt utsvulten, som om den rasat ordentligt i vikt och tappat muskler.

Jag har upptäckt att gårdagens bjässe och fjolårets drottning har liknande drag, dessutom så var det en väldigt halvdan release på fjolårets fisk då den tappade mycket blod vilket kan ha lett till att dens diet rubbats för en lång lång tid, vad vet jag.

Den vänstra mättes aldrig men vägde 8.3 kg (okt, 2010) och bilder finner ni längst ner på ”Fotoalbum”, den högre vägdes aldrig men mätte 110 cm (sept. 2011).

Gäddorna togs på samma område som bara är ca 300 kvadratmeter stort, utanför samma lilla sund.

Det tråkiga är att det är olika väderförhållanden och bilderna är tagna med olika kameror, den vänstra bilden är inte lika detaljerad.

Detta är riktigt svårt, 11 månaders tidsskillnad, längden skulle kunna ha ökat med ca 2-5 cm med tanke på att fjolårets fisk var redigt välgödd, sen har den tappat i vikt ordentligt, laggt på sig ett par centimeter, sedan huggt igen nästa år.

Kommentera gärna vad du/ni tror =)!

Synd att fiskarna/fisken inte fotades från samma vinkel. Men denna bild klingar riktigt bra, det är nästan exakt samma pose förutom att den högra bilden är mer frontad.

Detta är rätt skrämmande!😀

En till grej jag tänkte på är att den högra har rejält ihopdragna mönster, prickarna är riktigt små, precis som att de egentligen ska vara större när fisken är i god kondition.

 

Peace

Kommentera

