Trollingtävling på Runn och Jerksession på Grycken

Den gågna helgen har jag tillbringat ute på sjön på jakt efter fin och svullen Gädda. Det har varit riktigt härligt så nu tänkte jag bara presentera vad som hänt!

Lördagen den 10e September så drog jag, Nils och Patrik ut på trollingtävling på Runn i Patriks båt, vi klev alla upp väldigt tidigt och möttes vid Patriks båt 07.40. Med 6 spön, ekolod, håv, provianter och en hel del wobblers så tog vi oss ut på sjön i det klockrena vädret, laddade som få att besegra de 5 andra båtarna och deras crew.

Ovan ser ni delar utav packningen och en väldigt peppad Nisse, han är dock lite småputt över att jag gled ner till vattnet för att fota den otroligt fina morgonen, istället för att hjälpa honom att bära bilbatterier…

Det var som om man hade varit vaken hela natten, sen börjat drömma när morgonen grydde. Nils hade som tur var överseende med att jag ville fota denna exemplariska septembermorgon på Runn.

Patrik och Nils som ej tidigare hade träffats fann varandra genast när de började gräva i varandras beteslådor, vi kom fort överens om vilka drag som skulle få tugga det första arbetspasset, Nilsmaster ”Gösambulans”, Rapala X-rap Deep, Westins jätteskitmört x2, Supershadrap och en stor grå salmowobbler med okänt namn. När nästan alla spön var ute så kunde man äntligen luta sig tillbaka och njuta av det fina vädret och spana på ekolodet. Vindstilla och 14plusgrader med en stor saftigt sol hade vi, dock började jag oroa mig om det verkligen var så optimala väderförhållanden för gäddan då inget hände under de första timmarna.

Vi fick in en hel del stora fiskstimm på ekolodet, det var väldigt kompakta stim vilket tydde på att gäddorna inte bidrog med mycket stress till de små liven. Timmarna sprang förbi väldigt fort och vi kom ganska snart på att det var dags för betesbyte, vi skulle nu tugga ut på frivattnet där det är över 20 meter djupt, efter en del om och men så hade vi nu en lite annorlunda line-up på spöna.

Styrbord, fortsatt X-Rapdeep och Westinsjätte, lyckas inte den combon så vet man att det är gäddorna det är fel på.

Babord, Swimwizz kopia, monsterjigg och en saftig 27 cm stormwobbler. Detta om något ska ju kunna locka allt från gammegäddor till vithajar.

Tillbringade en hel del tid till att spana in de ljuva färgerna på Nisses bete.

När vårat nya anfall var ute på spelplanen så kunde vi än en gång luta oss tillbaka, dricka cola och beta av massäcken, vi trollade på ungefär 15-20 meters djup och ekolodet visade stora mattor utav småfisk som bokstavligen myllrade nere på 20 meters djup, utan djuprigg så var det bara att sitta och vara frustrerad över fiskarna och dess vanor.

Tiden gick och på grund av dåligt resultat och rapport från en motståndarbåt om en femhundragrammare så bestämde vi oss för att jerka av ett litet grund nära staberg, det resulterade i att vi tog ledningen med Nils som gäddmästare.

2,25 kg och 75 centimeter!

Efter fångsten så fortsatte vi glatt att jerka men humöret trappades ganska snart ner iochmed att