När kungen jobbar så dansar råttorna på isen…

Ja nu har jag kanske varit lite väl seg när det kommer till att uppdatera bloggen ordentligt.

I tisdags så skedde det jag hade väntat på varenda dag då mina polare har varit ute på jakt efter storgädda medans jag varit inspärrad på jobbet.

Jag har med stor avundsjukhet ringt ett telefonsamtal till Nisse varje lunchrast då han har varit ute och fiskat och berättat för honom hur jag stod och tittade på hur vattnet droppade utför den väldiga lagerbyggnaden på grund av vintersolens värmande strålar. På runt 5-10 rundor på isen så har den största gäddan som bjudit upp på dans vägt 4,5 kilo vilket inte är särskilt imponerande, så varje gång jag samtalat med Nisse så har jag inte behövt känna vemod över både väder och fångst, utan det har endast varit vädret som jag har fått grubbla avundsjukt över.

I tisdags var det ganska varmt men gråmulet och lokal snöyra, när Nisse ringde mig vid lunchrasten så frågade han lite lockande – ”har du rast? står du och tittar på hur vattnet droppar utanför ?

Jag hörde att han bara försökte retas och jag kunde höra på hans röst att det var något som ville ut men som ändå inte riktigt kunde släppas direkt. Jag tittade argt på hur snön yrde utanför och svarade att vädret det är inte alls särskilt trevligt.

Då öppnade han käften igen och sa att de var ute och fiskade på Ö***** å*. Vi hade länge planerat en fisketur på ******* utan att ha tagit initiativ, både mina och Nisses öron har hört rykten om att det går enorma gäddor i ån i fråga. Men rykten är ju alltid rykten tills de antingen förklaras vara bluff eller sanning.

Jag gillade inte att de hade dragit dit och tagit premiär på sjön utan mig, fast jag hade givetvis ingen anledning att vara sur på dem för det så jag frågade lite nyfiket hur fisket hade gått.

– Först fick jag en på fem kilo….

-Sen fick patrik en på 4,5, sen fick vi ett par på runt 2-3 kilo…

Jaja, jag hörde att han inte lät för exalterad över vad han just sa, fem kilo var ju absolut inte dåligt på den lilla sjön, men man hörde tydligt att finalen skulle komma, vad som skulle blåsa mitt sinne till Babylon.

Tankarna flög genom huvudet på mig, det värsta som kan ha hänt är att Nisse fått ett nytt PB på runt 8-9 kilo eller något – dags att gardera sig mot avundsjuka, tänkte jag.

Men nu droppades bomben….

SEN FICK JACKE EN…. (jag visste inte ens att Jacke var med)

.. SEN FICK JACKE EN PÅ TRETTON OCH ETT HALVT!!!!!!

Jag började genast gnälla om att det var lögn, och fortsatte att gnälla om det tills jag hörde att det här var på riktigt, det var bara att gå in på facebook för att se bilden.

Det här händer bara inte! NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJ!!

Jag var så avundsjuk att jag la på luren sedan skrev jag fuck you till Nisse – på skoj såklart.

Då ringde han upp mig igen efter 10 minuter som om han hade mer att berätta om fångsten.

– Nu fick Patrik en på 9,1, sa Nisse med ett vidrigt fnitter i halsen.

Det här hade redan ballat ur så jag fattade inte ens att det var sant och orkade knappt reagera, men fyfan vilken best även denna fisk var.

Nu låter jag kanske lite sur men jag tycker i grund och botten att detta var helt sinnessjukt roligt, stort grattis på mina buddies men nästa gång ska jag med, och det blir imorgon!

Synd bara att Patrik vart så glad att han var tvungen att skriva till DT om fångsten, så vi får hoppas att det inte leder till någon gäddmassaker. Men det är nog lugnt, ser jag en enda klåparjävel som slaktar gädda vid Ö******* så ska jag ge personen i fråga samma medicin.

Peace =)

Grattis Jacke =)))

2 reaktioner på ”När kungen jobbar så dansar råttorna på isen…

  1. Hoppsan

    Lacka ni inte ur på Patrik när han sprang till DT. Men skulle du kunna ta kontakt med mig angående jerksen. Hittar ingen email till er, tycker det är onödigt att ta det här.

    Martin

Kommentera

