Det faktiska startskottet

Idag tog jag och jobbkamraten Hugo vårt pick och pack för att efter jobbet bege oss ut i det snuskiga ovädret som täckte Falun. Väl på väg till båten så skimrade solen blygsamt genom de grå och vätskefyllda molnen som höll på att skingras. Emellertid hopade dem sig för att återgå till morgonens snökaos och  tyvärr fick vi tampas med deras omfattande läckage av väte. Regnet öste ner och vi rodde sakta uppåt sjön med en varsitt bete i slutet av linan, till en börjar lyckades vi endast kroka en gammal kvarglömd mjärde som bokstavligen kokade med fina mörtar, en del hade varit där inne så pass länge att de hade kvävts och börjat ruttna. Vi gjorde dagens goda gärning och lät dem simma tillbaka och återgick till att ro drag.

När vi rodde förbi nästa tack-och-lov-markerade mjärde så hände det inte allt för oväntade. Dagens första fisk small på och började härja riktigt ivrigt. Fisken, som var en tanig, antagligen hane och 2-3 kg tung kom upp i båten för att ofrivilligt visa oss sina enorma ärr över ryggen, det såg onekeligen ut som Gäddkungens gamla drottning om 13,5 KG hade tagit den rätt över nacken. Den fick trots allt simma tillbaka så att vi kunde ro vidare till nästa hotspot som ligger bakom en gammal bro. Vi slungade våra beten intill landkanten några gånger vilket resulterade i en mycket intresserad snipa som stannade alldeles under betet intill båtkanten, så nära att betets svans la sig ovanpå snipans näbb vilket ledde till att den smet iväg för att nysa, men den ville verkligen äta en mumsbit idag, under min nästa inhämtning så kastade den sig över betet för att sedan landa i vår båt, istället för att ha landat ett välförtjänt byte, men världen är allt annat än rättvis.

För när vi senare skulle fortsätta att ro lite tailbaits över sjön, så lånade jag orutinerat nog ut mitt bete som fungerat förvånansvärt bra till Hugo just för att jag ville prova ett annat och att jag tyckte synd om honom då han ännu har varit fisklös trots våra 5-6 helhjärtade fiskerundor. Han hade till och med börjat gnälla om att han skulle lägga ner det här med gäddfiske om fallet inte var så att han efter sommaren skulle  ha bräckt sitt Personbästa vilket är en ovägd gädda på omkring 4-5 kg.

Detta resulterade självklart i att ännu en nybliven fiskevän, landade ett grövre Personbästa än mig, efter 10 sekunder – på mitt spö, mitt drag, i min båt.

Men jag är självklart inte bitter, han var värd gäddan och nu så har äntligen en riktigt bra fisk kommit upp ur sjön, bättre kunde inte den 2,5 timmars långa turen slutat – Grattis mannen!  =D

Gäddan bjöd Hugo på förutom ett nytt PB, en riktigt intensiv fight.

Hugo, Den bereste och hans fjädda som vägde 7,3 Kg och var strax över metern. Nu är säsongen äntligen igång även här uppe i Dalarna!

Efter att ha kollat på denna när den sakta simmade ut i det grunda och klara vattnet begav vi oss hemmåt!

Peaaace!!!

Kommentera

