Miniupdate!

Sitter hemma och surar efter en riktigt tung dag som inleddes med hårt arbete och avslutades med lite slösläng med flugspöet utöver det vatten som strömmar från Grycken och ut i en av mina favoritsjöar vid namn Varpan. Vädret var lysande, svala vindar kastade sig in över badplatsen där jag stod och svingade i solen som emellanåt gömde sig blygt bakom en liten molntuss vilket då ledde till mig en lätt dos med ångest över att jag än en gång hade slarvat med klädseln.

Abborrarna var inte riktigt så aggressiva och hungriga som jag hade hoppats på. Jag svingade rakt ut i strömmen och släppte nästintill all min lina ut i det fria för låta den göra som den behagade. Själv tog jag mig in till land med spöet i handen och satte mig på ett picknickbord och började efter lite knappande på telefonen sakta hämta hem flugan som är en peepingcaddis. Tillslut tog det stop och jag lyfte spötoppen i all hast och kände att det var något levande i andra ändan. Ett kraftigt spögung som avtog i styrka i takt med att linan och fiskan närmade sig land.

Årets första borre på fluga, feelsgoodman!

Tråkigt nog så var den myyycket mindre än vad jag från början trodde.

– Ligg still för helvete abborrjävul så lever du längre, sa jag med kameran i ena handen medan den lille fisken försökte flyga iväg utan att inse att det faktiskt inte går att simma i luft…

Sedan tappade jag 2 tafsar och ca 5 flugor på 5 kast på grund av någon ny stock på botten som inte låg där förra året…

Den här bilden är från i Söndags. Jag och Ibro hade precis påbörjat en fisketur ute på favoritsjön Grycken och det var dags för mig att återigen visa gäddflugfiskarna vart skåpet ska stå. Fly versus Jerk, en strålande solig dag med kraftiga vindar och fullmåne! Fan, fisken måste vara helt tokig idag, tänkte vi.

Ibro hade varit och värmt upp i Slussen innan vi begav oss, 2 gäddor 2 kast – lovande!

Men… Men… Men… Lektider hejhej!

En mycket spännande och jämn tävling utspelade sig på Grycken, dock så stämmer bara det sistnämnda… Ställningen -0 – 0 och båda missade ett skott på mål.

Två bilder från den beryktade kyrkoviken där i vintras drogs en gädda på 14,7 kg, en gädda som troligen var erotiskt upptagen denna dag.

Det verkar som om vi här i Dalarna måste vänta tills efter leken för att få uppleva riktigt bra fiske, iallafall i de sjöar jag fiskar.

Den 17e-21a har jag ledigt och då gäller det, sista chansen till 10+ för den här våren!

Nu blir nästa fisketur på Torsdag, Varpan, stay tuned!

peace!;))

Kommentera

