Idealväder för årets första sommarborre!

Idag bestämde vädergudarna sig för att bjuda på ett helt molnfritt himlavalv så att solen skulle få bjuda på de energirika strålarna som värmer själens inre så pass att livslusten börjar koka. Läget var i botten på jobbet men när jag klockan 14.30 lämnade byggnaden och kunde känna att jag var fri att göra vad jag ville med den underbara eftermiddagen så började direkt livslusten att koka – det är sommar! När det är sommar så fiskar jag allra helst sveriges enligt mig 3e vackraste sötvattensfisk och fin fisk fiskar man med fluga!

Jag och Jacke begav oss till Bergsgården för att se om abborrfisket hade kommit igång ännu, stället kokar av fina abborrar som gärna tar en enslig fluga som guppar fram längst botten.

Det dröjde 10 minuter… sen började kalaset.

Jag började med att lyckas fånga 2 småttingar på 2 kast, vilket självklart var trevligt. Men det var inte lika trevligt som när jag under 3e kastet lyckades fånga den här

En sån här vacker abborre har jag aldrig sett förut, inte ens på ett redigerat kort. Detta kort är helt rått men ändå så är det den finaste av alla abborrar jag sett.

Denna fick utan om och men simma tillbaka för att få bli större och förhoppningsvis ÄNNU finare.

Under mitt nästa kast så small det på en nästan lika fin och grann abborre, även denna fick simma tillbaka. Faktum är att det inte dräptes en enda fisk den här dagen, en abborrmiddag är inget man ska roffa åt sig bara för att man kan, när man kan.

Nästa kast så satte sig något ännu bökigare på kroken, en fisk som inte direkt ville se hur fint väder det var…

Tungt var det, så fort fisken började närma sig ytan så pilade den tillbaks neråt och drog kors & tvärs, hjärtat bultade lite lätt.

När jag var på väg att vinna striden och fisken blottades för solen så bestämde hon sig för att ändra taktik och provade det gamla vanliga sticka in under båten/bryggan knepet.

Försök inte lille vän!

Got’cha!

Dagens största borre, dock inte finaste. En borre i den här storleken kan under årets varmaste perioder bjuda på en riktigt intensiv kamp med ett flertal rusningar, nu var det dock lite tidigt men det tog ändå ungefär 3-4 minuter att besegra den här sötnosen.

Fisket fortsatte med ett flertal stötar och en finare fisk tappad, Jacke hade inte turen på sin sida heller då han inte direkt lyckades kroka någon abborre dock hoppas jag på att både han och Hugo ska få göra debut imorgon!

En till riktigt fin fisk. Den sista för dagen, mycket finare än så här blir de inte, de blir bara större.

Peace!

 

 

Kommentera

