Score!

För drygt 2 veckor sedan kom min fiskekumpan Nils hem för att besudla det marina livet omkring den lilla stad vi bor i. Han hade på något sätt lyckats få tag i ett nytt flugspö som han prompt ville ut och testa första dagen, målet vart bergsgårdens abborrar.

Omedveten om att han ställde sig på det allra hetaste stället så började han helt utan förväntning svinga i hopp om att kanske kunna fånga någon liten abborre eller kanske tillochmed en brax. Han var så pepp att vad som helst skulle få duga.

Efter ca 5 minuter får han sin första abborre på fluga…

Att premiära med en abborre som den här på nya flugspöt är inte helt fel… Åh som han velade över att släppa i den när han så gärna ville ta hem för att äta, från den här vinkeln ser den sannerligen riktigt grann och smaskig ut!

Bra Nils ! Man dödar inte ett sånt fint djur bara för att man kan!

Jag glömde att nämna att vår käre gäddprins var med och fick sin första fisk för i år!🙂

 

Nästa fisk kunde man lungt hänga i julgranen. Den dreglande cyklisten kunde den här gången inte hålla fingrarna i styr och tog hem biten till middag – något man måste få unna sig ibland😉 !

Resultatlöst fortsatte fisket in på de senare kvällstimmarna. Att fiska längst botten kostar även en hel del flugor vilket tillslut ledde till att vi fick packa ihop och bege oss hemmåt för att invänta en natts sömn följt av en hård dag på jobbet.

Ett lyckat kvällsfoto taget av Mangeboy.

Nästa dag var som sagt präglat av hårt arbete med övertid på schemat. Deppig och sliten kom jag hem till mitt hem. Jag har ett svagt minne av att jag försökte skriva ett inlägg om söndagens abborrfiske, fast jag har alldeles för svårt att finna ro med att sitta och skriva under sommaren. Trots viljan att göra klart så tvingade fiskesuget ut mig till en ”hålan” nere vid Faluån, som är mitt lilla smultronställe 5 min från dörren.

Väl där så var det spinnpö som gällde med inget mindre än Pikecatchu i högsta hugg. Dagen innan så hade jag nämnligen tappat en hygglig gädda där, en gädda som inte skulle få komma undan den här gången.

Medans jag gjorde iordning spöt för att börja kasta så fick jag bevittna 2 gäddvak under den bro som fisket skulle äga rum i. Jag kastade genast ut till det lite större vaket vilket resulterade i en galen attack underifrån. Gäddan missade och flög med hela sin fina kropp rakt upp i luften, en mäktig syn. Nästa kast som jag placerade på excakt samma ställe slutade med ett rejält hugg som nästan höll på att slita spöt hur handen på mig, dock så fastnade aldrig gäddan. Nästa kast resulterade i summan av det första och andra kastet, gäddan träffade betet och flög rakt upp i luften och dundrade ner i vattnet igen, mothugget resulterade trots allt inte i krokning. Nu började jag bli nervös, jag ville verkligen ha gäddan men hur många gånger till är hon villig att hugga?

Jag ändrade taktik och bestämde mig för att köra Pikecatchu en bit under ytan istället då gäddan uppenbarligen hade problem med precisionen.  Den här gången hade jag tänkt rätt för en gångs skull, jag hade efter en hård stöt en heltokig gädda på kroken som jag fick ta in rakt emot den starka strömmen. Underbart!

Årets första gädda från hålan😉

Värt att nämna är att jag i förrgår under sommarsolståndet var ute på Varpan med Nils i ca 5 timmar. Rundan började med popperfiske efter abborre och slutade med senkvällstrolling. Stackars Nils som tappade en riktigt enorm gädda som vi aldrig fick se, men som bekräftat var episk.

Det var allt för den här gången!

Kommentera

