Gäddpsykos

Jag var i Stockholm över helgen för att hälsa på diverse vänner som bor där nere. Detta ledde till att fiskespöt fick ligga på hyllan för den här helgen vilket var lite tråkigt då gäddkungen Jacke ringde och ville fiska under söndagen.

Under eftermiddagen får jag ett telefonsamtal ifrån ett 023 nummer som jag inte känner igen, jag svarar och hör en mycket bekant röst. Det var Jacke som ringde och ville kolla läget. Då jag redan hade berättat för honom att jag inte kunde hänga med ut eftersom jag befann mig i Stockholm så vart jag lite fundersam på vad samtalet egentligen handlade om – hade Jacob glömt att jag är i Stockholm, frågade jag mig själv.

Men han hade något inom sig som kittlade hans tunga medan han pratade vilket fick honom att låta en aning uppspelt och strax innan han berättade vad han hade gjort tidigare under dagen så kunde jag även känna en bekant belåtenhet i hans röst. Odefinierbara tankar började snabbt susa runt i huvudet på mig tills han sade att han redan hade varit ute och fiskat med sin granne. Nu klaffade allt, den smått uppspelta rösten kryddat av en aning belåtenhet kunde bara bero på en sak – Jacke hade fått vara med om ännu en storfångst!

Jag frågade artigt om fisket hade gått bra och till min inte alls stora förvåning så hade fisket minsann gått bra. Ja, då återstod väl bara frågan om hur pass bra fisketuren i fråga hade gått.

Jag tänkte att i dessa tider när storgäddorna tenderar att delas ut var och varannan tur så skulle han aldrig ringa för att berätta om att han hade tagit en gädda under 10 kg, dessa tankar stämde så bra att jag knappt vart förvånad när han berättade om dagens gädda och dess volym.

 

Här har vi då gäddpsykaren Jacke som har begett sig ut på Varpan 2 gånger under den här veckan, 2 gånger som har bjudit på 1 gädda över 12 kg vardera.

12,4 kg vägde den. Gud så tråkigt för Jacke som inte fick klå sitt gamla och tråkiga PB på 13,5 som han har fått dras med i 7 HELA MÅNADER!

Närå, grattis som fan Jacke! Men det är på tiden att du börjar dela med dig lite, jävla arsle !😉

Här ser ni aset tillsammans med de as han själv har plockat samt har fått vara med att plocka i år.

I helgen vankas det fiske kan jag lova, jag och nisse ska ut och bokstavliga nöta 3 hela dagar för att kanske en gång för alla sänka Jacob Persson, våran lilla gäddkung – om det ens är möjligt.

 

 

Kommentera

