Återfångst på ö-fors igen!

Idag begav jag mig till Östanfors med kamera, spö och ett enda bete för att jaga lite svullisgäddor.

Jag rodde mestadels omkring i utkanten av de stora vikarna som omger den ursprungliga å som en gång i tiden har givit de tre sjöarna dess namn. Efter ca 5 minuter satte jag en ganska fin gädda på plats, en gädda som jag genast kunde känna igen och som jag insåg att jag har fångat förut.

Den övre bilden togs idag och den undre i början på April, då 4,2 kg nu okänd vikt. Det är alltid lika roligt att få återse de gäddor man tidigare har fångat!

Jag fortsatte att ro drag en stund tills jag kom fram till en plats som en hel del snipor tycks gilla att hänga vid. När jag stannade för att veva in betet så kunde jag känna en stöt från en gädda som vid nästa kast skulle hugga igen. Gäddan visade sig att vara en liten snipa och det var efter att jag fångat ytterligare två snipor under samma ankring som jag bestämde mig för att hålla fast vid min fördom om att det endast hänger snipor vid området i fråga.

Jag återgick till att ro drag då de större gäddorna i sjön tenderar att stå väldigt utspritt på det fria vattnet, detta gav nästintill resultat direkt.

En till gädda i ungefär samma storleksklass, en gädda som inte alls ville bjuda på kamp utan som väl uppe i båten istället började att slå volter i ca 2 minuters tid.

Jag fortsatte att fiska en stund och det enda som skedde var att jag gick miste om en större fisk – fast den förtjänade jag kanske inte riktigt.

Allt för den här gången.

Peace out bitches

En reaktion på ”Återfångst på ö-fors igen!

Kommentera

