En liten fiskerapport

Sist jag skrev så handlade mitt liv mycket om att för dagen bege mig ut på Grycken med Jacke och Jocke medan en ångestladdad Nisse gick omkring och grämde sig över hur våran fiskelycka skulle se ut.

Nisse tänkte säkert att bara för att han nu lånade ut båten till oss så skulle säkert Jackes otroliga lyckoängel komma ner över båten och befalla en enorm gädda att svälja Jackes bete.

Menmen, det här med änglar och demoner finns bara i sagornas värld om man frågar mig. Det regnade även en hel del under dagen vilket med hjälp av lite kylig vind orsakade frusna fötter och fingrar. Jag och Jocke kom på att det enda sättet att hålla oss varma på var genom att slåss med varandra, det fungerade!

Totalt 3 bommade och 10 fångade bjöd dagen på, dock inga nämnvärda storlekar.

Söndagen passerade, likaså måndagen och tisdagen. Nu vart det onsdag och den inte längre så ångestladdade Nisse hade med hjälp av fiskesuget tagit sig från Uppsala för att bjuda med mig ut på samma sjö och i samma båt som jag befann mig vid under den gångna söndagen.

Hemma från jobbet klockan 10, hemma hos Nisse klockan 11 och ute på sjön klockan 12. En dag med riktigt segt fiske och en gnutta sol var vad vi fick genomlida för att fånga 3 snipor, men fan, vi hade det sjukt bra tillsammans!

Nästa dag, Torsdag så tog vi med oss Patrik ut för att med hans hjälp försöka lokalisera Gryckens grisar. Vi lyckades!

Ekolodet indikerade vid ett flertal tillfällen på att något stort, ensamt och farligt befann sig under båten. Lokaliseringen gick som nämnt bra, men det fanns ett men.

Och det var att ingen av oss visste hur vi skulle bete oss för att förföra dessa stora, ensamma och farliga väsen. Vi försökte med det gamla jigg-knepet men det ledde endast till ett par bottenskrap. Vi provade även lite jerkbait vilket inte heller verkade gå hem hos flickorna, vilket jag mest tror var på grund av att vi inte riktigt kom åt dem då de befann sig på en 5-10 meters djup. Tillslut orkade vi inte längre vilket ledde till att vi tog till en metod som kan jämföras med att gå fram till varje tjej på en nattklubb och fråga dem rakt i ansiktet – Vill du ligga?

Nämligen trolling!

Och tillslut fick jag med mig en ganska så fin brutta hem!

Riktigt nöjd

Jag kysste henne…

… och nöjd som fan kastade jag tillbaka henne igen, elitist douché!

Vi fortsatte att fiska ett tag utan något annat än lite bottenskrap som resultat.

Tiden gick och Torsdag förvandlades återigen till Onsdag. Denna dag så hade jag planerat en fisketur med en vän från Östersund, en vän som jag för första gången fiskade med under våren 2012. Det var riktigt roligt att få återse Mr.Tobbe Thegström vars kalufs hade växt på sig ordentligt på knappt ett halvårs tid.  Och så återupprepades förra onsdagens mönster med en liten variation. Slutade jobbet 10, hämtade Tobbe  vid 11 och ut kom ut i båten vid 12.

Vädret var nästan optimalt, nordvästliga vindar och en sol vars strålar blygt penetrerade det högt belägra molntäcket för att sedan lysa upp Gryckens harmoniskt vaggande vatten. Solen drogs emellertid undan och kvar fanns endast molntäcket och dess gråa skinn.

När vädret var som bäst så passade jag på att fotografera Tobbe medan han svingade flugspöet efter gädda.

Tobbe svingade fint, vilket tyvärr inte gav någon belöning på just flugspöet. Men han landade ett par snipor på sitt Nyinköpta Dagspöke som jag gjort åt honom!

Vid ett senare skede och på en annan plats så stod vi båda och försökte att analysera gången på Tobbes nya bete, det är just i den här stunden som en gädda som man inte kan kalla för snipa nästan teleporterar sig in i bild och skvätter vatten på oss alldeles intill båten.

Två hjärtattacker senare så beslutar vi oss för att fortsätta kasta på samma gädda i hopp om att den, precis som vi, inte heller dog av chock.

Efter lite om och men så fick vi tag i henne för att reda ut ett och annat!

En rätt fin pjäs, må jag säga!

Tiden gick och ingenting hände under en väldigt lång tid. Tillslut så bestämde vi oss för att åka till Kyrkoviken för att göra ett sista tappert försök på en vasstandad jätte.

Resultatet är inget att tala om, men vi fick en till snipa iallafall  :-P

Vi begav oss sedan hemåt för att på återseende skiljas åt. Nu sitter jag här intill datorn med en gnutta ångest över att fiskesäsongen snart är slut. Men, vad jag gläder mig åt är att alla dessa fisketurer snart kommer att ersättas med timmar av dragpul nere i källaren. Underbart!

Peace!

2 reaktioner på ”En liten fiskerapport

  1. Tjena!

    Äre Grycken i Stjärnsund ni fiskar i ?

    nyfiken, svärföräldrarna har stuga vid den men jag har aldrig tagit mig någon riktig tid för att fiska i den.

Kommentera

