Bättre sent än aldrig!

Tjena igen kära och lojala läsare!

Innan jag påbörjar detta inlägg så vill jag informera er som är fiskesnack-användare om att jag har en artikel uppe på Fiskesnack, som är en del av den tävling som nämns på första sidan. Jag skulle bli OERHÖRT tacksam om ni läste den för att ni sedan ska inse att den är värd just eran röst! Detta kanske då leder till att jag blir ägare av ett vertikalfiskeset vilket i sin tur med all säkerhet kommer att leda till att här under nästa sommar kommer att presenteras en hel del gösfiske! (Jag heter Darkfin på fiskesnack)

Så rösta, för bövelens skull!!

Förra lördagen hände två saker som jag kort skulle vilja berätta om. Jag kan börja med att jag under denna dag slutförde uppdrag Dagspöket 2.0. Fyra oskuldsfulla Spöken fick följa med mig, Nils och norrmannen Eirik ut på en fisketur.

Precis som dessa fyra nyfödda spöken så var detta mitt livs första tur på Sveriges artrikaste sjö – Mälaren! (Finns ett av dessa, smått använt, till salu för 200:-)

Nils har för övrigt börjat plugga i Uppsala vilket är lite deppigt då jag gärna hade haft honom kvar i Falun, jag älskar ju att fiska med Nisse! Som tur var så har Nils kommit hem ett flertal gånger under hösten för att följa med på lite bravader till sjöss vilket har varit helfestligt!!

Men för ca 2 veckor sedan så ringde Nils lite småfull(?) och väckte mig vid 12-slaget en vardagsnatt och började surra om en hel del obegripliga ting. Smått irriterad lyckades jag avsluta samtalet utan att låta särskilt otrevlig för att sedan göra ett nytt försök att bege mig in i John blunds magiska värld. Under den långa och aningen oroliga onsdagsnatten så passerade det en hel del tankar och bilder genom huvudet på mig då jag drömde. Vad drömmen handlade om hade jag ingen aning om, men det var något om en norrman, fiske och Mälaren.

Dagen därpå så strosade jag runt och plockade böcker på jobbet. Mitt jobb är väldigt simpelt vilket lämnar en hel del utrymme åt en mycket angelägen intern mental aktivitet –  att dagdrömma! Jag började fundera på vad det var jag hade drömt om igår natt. Det enda jag kom ihåg från drömmen var fiske, Norge och Mälaren. Hmmmmm, men vad handlade drömmen om?

Sedan kom jag på att jag hade  drömt att Nils hade ringt och bjudit ut mig på en fisketur på Mälaren tillsammans med Nisse själv och en norrman vid namn Eirik Flatebacken – vilken sjuk dröm!

Vänta ett slag….

Men det var ju det här som Nils hade ringt och surrat om mitt i natten – vad dum jag är! Det viktiga var att jag i mitt minne hade lyckats notera att jag faktiskt tackade ja till fisketuren och att det skulle bära av redan nästa helg, awesome!

Nästa helg:

Så, dagen började med att vi mitt i fredagsnatten gick upp för att klä på oss, koka kaffe och äta lite frukostmackor. Klockan hade precis hunnit bli 6 när vi satte oss i min silvriga mitsubichi för att bege oss till Eiriks båt.

Väl vid båten så packade vi fiskeprylar av alla dess slag för att sedan knyta loss båten så att vi ungefär vid klockan 06.30 kunde höra båtmotorn sjunga sin frihetssång. Vi var nu på väg raka vägen ut mot Mälaren från Uppsala centrum!

Nils sitter längst fram och tittar förväntansfullt framåt under den 20 minuter långa färden genom ån…

Needless to say – En oerhört fin November morgon.

Vi började dagen att kasta på en del grynnor i det grumliga vattnet. Trots att ekolodet bekräftade fiskarnas existens så fick våra beten inte så många kyssar under ytan. Problemet var nog att det var lördag morgon, fiskarna var antagligen helt aptitlösa efter gårdagens brakfylla. Men tillslut lyckades jag i undervattensdimman hitta en pigg liten snipa som var nykterist – eller som kanske rent av fortfarande var full?

Hursomhelst, fiskmässigt så hade dagen inte mycket att erbjuda. Vi hade det iallafall grymt trevligt ute till sjöss med våran nyfunne vän Eirik som bjudit ut oss i sin båt. För att visa min tacksamhet för detta så gav jag bort ett dagspöke till Eirik, ett som han med hjälp av ett kråkbo lyckades kasta bort 5 minuter senare, vilket smärtade både mig och Eirik.

Här testar norrmannen ett bete – ”Turbomörten” som tydligen var roligare att leka med än att faktiskt fiska med😉

Finns bara en sak att säga om det här huset – Här vill jag bo!

Dagen bjöd på två snipor och då fiskade vi från gryning till skymning så återigen, fiskmässigt så var dagen lite utav ett fiasko men jag säger då bara en sak.

– Jag har aldrig haft en så rolig och intressant fisketur utan fiskeresultat, tack Eirik och Nisse!

Solen bjöd på show även innan den tjurigt avlägsnade sig bakom horisonten.

Meh, har inte så mycket mer att säga om detta. Men snart kommer ett nytt avsnitt utav C.S.I Östanfors där detektiv Patrik och Fredrik reder ut ett och annat om ett par gäddor och deras förflutna.

Peace!

Kommentera

