CSI ÖSTANFORS

LamispatisFör ett par veckor sedan så var jag ute och fiskade på Östanfors med Patrik. Vädret hade under en period om flera veckor varit ruggigt och kallt med en temperatur på ca -2 till +2 grader. Men så vände vindarna och vi fann oss därför sittandes i vår gemensamma båt en Torsdag, i tron om att den plötsliga värmen på 10 grader försatte gäddorna i något slags maniskt mört-mördartillstånd.

Vi hade ganska rätt angående den marina köttlusten idag, dagen bjöd på ett tiotal hugg med en landningskvot på ca 50%, varav 4 utav de 5 fiskar som landades fångades på fluga. Patrik fick sig en fin flug-gädda vilket förgyllde dagen en aning.

Men det var något bekant med fisken, det såg jag redan när den fortfarande var i vattnet:

lamisfesk

Med en sådan genuin täckning på magen så kommer man inte långt utan att bli igenkänd som gädda. Fångad i april, september och november. Den här gäddan är ett riktigt framtidslöfte så länge den låter bli att hugga på fel fiskekrok, det finns ju tyvärr en hel del idioter i den här världen!

Strax innan vi skulle avsluta för dagen så fastnade för en gångs skull en av de fiskar som vågade sig på att antasta ett av mina tailbaits. En gädda som på något konstigt sätt lyckades få ett epilepsianfall under drillningen. Den gjorde liksom inget motstånd men ändå så vibrerade den som om jag hade fått en turbo-massagestav på kroken.

DSC_0024

Där satte även jag en fin gädda i 4-5 kilosklassen på plats. Den här kändes helt unik men efter en kortare granskning så kändes något skrämmande bekant med fisken.

Jag talade om för Patrik att jag nästan var säker på att även den här fisken hade varit i mina händer tidigare. Han verkade tvivelaktig men jag bestämde mig för att ta en närmare titt hemma vid datorn – Det ante mig!

feeskPatte

Är det bara jag eller har den här fisken lagt på sig ett par kilon under de senaste 6-8 månaderna?

fifan

Fångad i Februari, April och November, 2012. Nog fan är det ännu en triplett…

Det börjar nästan kännas lite tråkigt att fiska i Östanfors när man kan känna igen var och varannan fisk bara genom att snabbt kolla igenom täckningen på dem när man har dem i båten.

Här har vi ännu ett fall av dubbletter:

DSC_0040 DSC_0042 Blåklint

 

De två övre bilderna är tagna tidigt i November 2012 och den nedersta är tagen i Mars 2012. Värt att nämna är att min gode vän Nisse fångade en blåprickig gädda i samma storleksklass i oktober i år på exakt samma ställe. Jag är nästan helt säker på att det är samma firre.

Och som sagt, den stora och mäktiga Huggelina har fångats vid 4 olika tillfällen bara i år. Varav 2 av tillfällena under en och samma vecka. (Se oktoberarkiv).

Just nu så kommer bloggandet ligga lite på hyllan. Men håll utkik för här kommer att laddas upp en hel del schyssta bilder på beten som jag pular ihop under vintern och dra er för fan inte för att fråga om ni får köpa ett!😉

 

Peace!

 

Kommentera

