Update!

För att fira in det nya året ordentligt så drog jag, Nils, Anton, Erik och 40 rövarmörtar ut på Gryckens inte alls för stabila is för att jaga organiska ubåtar. Dagen började för mig mitt i natten på grund av att jag hade varit alldeles för slö för att åka och köpa mört kvällen innan. Klockan var strax innan 06.00 när jag hoppade in i bilen för att bege mig till Hosjö där jag skulle plocka upp de 40 rövarna. Tur att gamle mörthåkan är lite utav en morgonsolstråle precis som jag, hade han inte varit det så hade det inte blivit mycket till fisketur. Om inte inlagd sill funkar som bete?

Efter den tidiga mörthämtningen som var en succé så åkte jag raka vägen ut till Grycksbo där äventyret både skulle börja och ta plats.

DSC_0030Väl ute på isen så försöker en peppad och morgonpigg Nils starta en inte alls lika morgonpigg motorborr. Den huttrade och stönade trots att Nils pillade på alla dess knappar och pinaler. Men till slut så hittade Nisse rätt knapp och rätt knyck vilket ledde till att den stackars motorborren motvilligt fick kämpa sig igenom den ca 10-15 cm tjocka isen ett 20-tal gånger.

DSC_0035Nisse gillar att penetrera saker, oavsett vad det är. Det ser man tydligt på det belåtna ansiktsuttrycket som utstrålar koncentration, spänning och njutning på en och samma gång.

Nu till fisket. För att fatta mig kort så var detta en riktigt spänningslös fisketur med ett hundratal falska flaggningar, eller rentav flaggningar orsakade av riktigt små snipor, eller annan skit, såsom brax eller kräftor. En bra sak var att vi fick springa mycket iallafal.

Nej nu ljög jag.

Det var ju alla utom jag som fick springa då mina fyra spön och dess vippor inte rörde sig ur fläcken på hela dagen, förutom under sista timmen då en gädda som var alldeles för liten (eller klen) försökte dra ner mörten på djupare vatten.

Varför alla andra sprang vet jag inte, men de fick faktiskt napp emellanåt. Ofta upprepades det tidigare nämnda scenarion men ibland så följde faktiskt en gädda med upp vilket ledde till att vi efter många om och många men lyckades fånga tvåsiffrigt.

Tvåsiffrigt i mängd, tråkigt nog.

DSC_0037

Här har vi 2013 års första gädda. En liten plutt, precis som fjolårets första!

Gäddorna vi fångade under dagen såg i stort sett likadana ut som denna. Men en gädda som Nils fångade var faktiskt sevärd.

Här kommer hon –

DSC_0040

Grattis Nils!

Sammanfattningsvis en skön dag på isen med raketer, korv och svordomar. Punkt slut!

Men den stora frågan återstår än…

När ska jag börja få fisk på ismete?😦

Peace!

2 reaktioner på ”Update!

Kommentera

