Ismete vecka 5 2012

Under den gångna veckan så har det fiskats en hel del. Både Nils, Patrik och Roger har jagat en del gädda med ett enligt mig riktigt bra resultat för att vara i Falun.

Under måndagens värmande plusgrader och solstrålar så kröp Nils ut på Gryckens is med Erik Roman, några fiskespön och såklart ett gäng mörtar.

Vädret var klockrent och till min inte så stora förvåning så lyckades två gäddor klanta till det ordentligt när de skulle hugga in på brunchen.

SAM_2842 SAM_2838Här ser ni Erik med måndagens största klantar som båda vägde exakt 6,3 kilo vardera. Vilket sammanträffande!

Måndagen förflöt, likaså tisdag, onsdag och torsdag vilket i vanlig ordning ledde till att ännu en härlig Fredag föddes. Denna dag så åkte Patrik och Roger ut på Östanfors för att få fatt om Jacobs gamla legendgädda som i fjol vägde 13,5 kilo, törsten efter gäddkungstiteln var stor därav valet av sjö.

Duon var omedveten om att den ihärdiga och lika omedvetna Nils begav sig ut med flickvän på Grycken samma morgon. Jag jobbade och fick samtal kors och tvärs av de lyckliga själarna som fick äran att fiska i det idealistiska februarivädret. Det var när den ljusblåa himlen med den ostört strålande solen retades som mest som Patrik ringde för att berätta att en gädda på över 10 kilo just hade fått se livet på andra sidan isen. Gratulationer till Roger som fick äran att smeka en riktig grisajävel.

Namnlös

Vågen slog i botten på 10 kg. Jag frågade Patrik om gäddan möjligtvis hade tre bruna prickar på sin vänstra sida, svaret var ja och jag insåg att detta är den fisk som jag i höstas fångade ensam i båten utan våg.

yeahuh

Ja, nu verkar det inte längre finnas några nya spännande gäddor kvar i östanfors, alla har blivit fångade förut. Det gör emellertid inte saken mycket tråkigare när en fisk i den här storleken kliver på😉. (den som tvivlar att dessa är samma fisk kan få annat bildbevis om så önskas).

Jag bet ihop efter samtalet och bestämde mig för att livet måste få gå vidare, även om mina polare plockar tioplussare i strålande solsken medan jag plockar böcker. Tillslut gick det upp för mig, jag var tvungen att ringa Nisse och försäkra mig om att han inte har dragit en jättegädda utan att ringa mig. Jag begav mig till toaletten och satte mig för att kanske klämma en korv samtidigt som jag knappade in Nisses nummer i mobilen.

– Öh, hej, går det bra eller?

SAM_2846 SAM_2852

Här räckte det tydligen inte med strålande sol och kvinnligt sällskap, den jäveln skulle såklart också roffa åt sig en fin gädda att ge till flickvännen och en ännu finare gädda till sig själv. Vilket kräk!

Men jag måste ändå ta ner garden och säga Grattis Jessica till PB!

Nästa dag skulle i alla fall vara en lördag som egentligen ska vara en ledig dag. Men nu hade jag tagit på mig ett annat jobb som skulle likna det jag utförde på fredagen, men trots likheten så fanns där ändå en hårfin skillnad –  nu skulle det plockas gäddor istället för böcker!

Lördagen föddes med en flammande röd soluppgång som gjorde oss sällskap medan vi borrade hålen och hängde upp mörtar på våra krokar. Om jag var en mört så hade jag gärna sett en sådan soluppgång innan jag hissades ner i det dunkla mörker som är jaktmark för ett hundratal ståtliga gäddor. Med den tanken i huvudet så fick jag inte lika dåligt samvete över det jag gjorde mot de stackars mörtarna.

I samma sekund som solen hade betat sig upp över horisonten, vilket även var samma sekund som jag och Nils äntligen vart klara med att rigga våra 11 spön, så utlöstes dagens första vippa vilket tydde på att en av de stackars mörtarna fick dö med ett klart minne av den magiska soluppgången.

Kul för den, och kul för oss.

DSC_0017

5,5 kilo var ingen dålig start.

Drömmen om den magiska 15kilos gäddan på pelagiskt vatten började tränga sig ur sin drömdräkt för att kännas mer verklig än någonsin och varje gång en vippa började vifta under dagen så började adrenalinet att flöda.

Mört efter mört avrättades i takt med att gädda efter gädda fick se isens bättre sida och med tanke på att ingen gädda var en snipa så fortsatte drömmen om 15kilos gäddan att kännas verklig.

Till och med jag fick smaka på två sköna gäddor på ismete! Här är en av dem.

SAM_2862

Vi lyckades under en kort tid gripa fem mörtmördare i bra storlek och kondition innan stormen lugnade sig. I takt med att gäddorna slutade hugga så kom solen fram för att ge vårt tålamod en kraftig knuff framåt.

När jag låg där i solen och kände hur den värmde både kropp och själ så kunde jag känna hur den omtalade drömmen sakta men säkert började försjunka allt djupare ner i drömmarnas värld.

Det var när drömmen nästan var helt borta som dagens sista avrättning tog plats långt ut på djupt vatten.

SAM_2848

Ungefär så här såg det ljus ut som blottade sig i huvudet på mig…

Skulle det ske?

Skulle jag få se en 15kilos gädda under mitt 24:e år i livet?

Jag trodde inte mina ögon.

Men jag var alldeles försjunken i drömmarna så att jag hade glömt att sånt inte händer en helt vanlig dag i Februari.

SAM_2854

Med drömmen i behåll så försökte vi att få gäddan att leva upp till våra krav, men hur vi än vred och vände på den så tror jag inte riktigt att vi ens lyckades övertyga oss själva om att den såg ut att väga 15 kilo på bilden.

Och som många andra drömmar här i livet så fick 15kilosdrömmen förbli vad den för många andra är idag-  blott en dröm.

Men.

Håll er uppdaterade för snart kommer det nog smälla till ordentligt här på bloggen. Och glöm inte att jag far till Nya Zealand på obestämd tid den 25e Februari så något vårfiske efter gädda blir det inte, istället kommer här förhoppningsvis att läggas upp ett dussin riktigt saftiga öringar istället.

Peace out!

SAM_2855rädd

Hihi*

Kommentera

