Gäddmani

Med endast en ynka vecka kvar i Sverige och dess genuina gäddvatten så greps jag i veckan av ett kraftigt begär efter ett redigt knippe gädda.

För hur skulle det kännas att resa ifrån Sverige till ett land där gäddor inte finns för att sedan eventuellt fira in år 2014  utan att ha ett endaste minne av en jättegädda från det gångna året?

Jag gissar på att det skulle kännas skamset, sorgligt, tråkigt, ledsamt, besvärligt och alldeles fullkomligt förjävligt. Öringar är inte fel men de kommer aldrig att bli som gäddor. Grönbruna giganter med gula fläckar som med sina kraftiga näbbliknande gap besudlar nästintill vad som helst under ytan, även sina egna barn – kan en sötvattensfisk bli mer brutal?

– Neh. Omöjligt!

Likt mitt arbete som tvingar mig ur sängen vid kvart över fem varje morgon så tvingade fiskesuget mig ur sängen vid ungefär samma tid, både under lördag och söndag. Jag, Reine och Patrik vittrade i stort sett samma sak, stor fisk. Det var bara Reine som var lite mer lagd åt ädelfisk och abborrhållet än mig och Patrik, men han fick stå ut med att vi enbart ville jaga gädda, för så skulle det bli.

Gäddjakt både lördag och söndag, varpan lördag och grycken söndag. Det som inte fick ske skedde och nu sitter jag här med en klump i magen. Det är bara en vecka kvar i Sverige och de 16 timmarna som investerades i fiske gav inte en större utdelning än 4 snipor och en gädda.

Det är ju tragedi!😥

Under den femtonde timmen så stod jag och grubblade över gäddornas frånvaro och bestämde mig för att ge upp, jag kastade ett öga mot det spö som vi hade satt ut först och tänkte bege mig mot det för att packa ihop.

Just då fick vippan damp och började vifta, som om den vinkade åt mig. Jag sprang fram, linan sprutade ut, jag tog upp spöt och väntade på att linan skulle spruta klart.

Sedan satte mothugget och efter en kort kamp så tittade en lite sötare gädda upp ur hålet, som en klapp på axeln.

MIIIII

Kanske, kanske att jag hinner med en sista tur innan det bär av. Hoppas!

Peace bitches! ‘;…;’

Kommentera

