Rakaia, Methven och havet

Jag utlovade en fiskerapport från den senaste veckan och här kommer minsann en liten rapport.

Jag fick som sagt jobb på ett vandrar hem i fredags, en anställning som skulle börja på onsdagen, fram tills dess var tanken min att försöka lura en och annan öring.

Tanken var från början att jag skulle bo i tält under dessa dagar och fiska hela dagarna längs med Rakaia river. Vädret var däremot alldeles för kallt, regnigt och ruggigt för att jag ens skulle överväga att temporärt bosätta mig i tältet.

Jag bestämde mig därför att bo på ett vandrarhem i vinterstaden Methven. Vi var tre som bodde på vandrarhemmet, tre personer med smak för innesittarliv. Med piskande regn utanför byggnaden så satt vi därför inne hela dagarna och såg på film, lagade mat och myste. Onsdagen, som var min sista lediga dag i Methven, levererade ett fantastiskt väder varpå jag begav mig ut på en riktigt gammalmodig väg med korsande får och forsar. Efter mååånga om och men så nådde jag den mest ödsliga vildmarken kring floden Rakaia.

DSC_0126

Dagen var lång och varm och många öringar, regnbågar, laxar och kungslaxar siktades i vattnet. Problemet var bara det att alla dessa var alldeles för stora, skygga och inte riktigt på hugget. När jag såg den första öringen med en alldeles guldbrun rygg så trodde jag inte mina ögon, den var enorm, jag darrade när jag kastade flugan mot den men den ville inte hugga.

Dagens vackraste syn var däremot, att få se en kungslax på över 10 kilo simma bara någon meter ifrån mig på 30 centimeters djup med hela den svart och mörklila ryggen alldeles ovanför vattenytan. Magen var rödlila och det var tveklöst den vackraste fisk jag någonsin sett.

Nog om Rakaia, jag fick trots allt ingen fisk.

Nu ska jag kortfattat berätta om lite som hände igår.

Jag och min tyske fiskekompis från vandrarhemmet tog med oss ett par öl, en varsin påse chips och ett varsitt fiskespö för att bottenmeta lite från piren.

DSC_0129

Fisket var en succé och allt möjligt otyg slungades upp ur havet.

Blandannat:

DSC_0136

En stingrocka

DSC_0160

En haj

DSC_0156

En till haj

DSC_0168

En till stingrocka

 

Nu orkar jag inte skriva mer då solen skiner och vi ska ner till piren för att förtära och fiska i eftermiddagssolens värme.

Peace

DSC_0135

Här höll jag på att sluta som Steve ” Krokodiljägaren” Irwin från Australien. Men det gick bra!🙂

 

 

 

 

 

 

2 reaktioner på ”Rakaia, Methven och havet

  1. fan va lite försiktig, tänkte också en tanke på den gamle krokodiljägaren. Är dom inte farliga eller är det andra stingrockor?

    • Haha jo de r livsfarliga.

      De kan dessvrre inte sticka folk lika ltt ovanfr vattenytan, de blir ganska orrliga. Men det r fortfarande riiiiktigt lskigt nr de frsker, de hugger med en galen kraft.

Kommentera

