Kraken

Hej!

Var ett tag sedan jag uppdaterade bloggen nu. Tyvärr så har jag bosatt mig i Akaroa för att stanna en månad ungefär, så det kommer nog inte fiskas så jättemycket öring, tyvärr.

Det blir däremot kanske några spännande vändor med bottenmete från piren, sist jag och tysken var där och fiskade så tog ett sjöodjur båda våra tackel ifrån oss.

Först blir min lina totalt slapp, jag springer fram till spöt och spänner linan, gör mothugg och känner något tungt i andra änden. Vad det nu var börjar sedan pumpa ut med full kraft rakt ut från piren, det kändes ungefär som om jag hade krokat ett tåg, det gick inte att sätta emot. Jag upptäckte sedan att bromsen var helstum och att linan inte sprutade ut så som den borde ha gjort, så jag lättade på den lite. Rullen var tyvärr en riktig leksaksrulle så vid min minsta beröring så sprutade linan ut lite väl fort och allt slutade därför i ett enormt kråkbo. Jag kände sedan hur starkt odjuret var och insåg att linan snart skulle gå rakt av. Och så vart linan alldeles slapp och både jag och tysken vart enormt besvikna på att vi aldrig fick skåda vad-det-nu-var.

Sen helt plötsligt så börjar någonting dra rakt in under bryggan istället, odjuret hade simmat rakt mot oss (för att mörda oss kanske?).

Piren är lång och odjuret bara drar och drar medan vi springer bredvid, men det gick inte att få stopp på det.

Linan gick av.

Besvikna satte vi oss ner och pratade om förlusten med endast ett tackel ute i vattnet.

15 minuter senare så händer exakt samma sak med tyskens lina. Den blir först slapp, sen sätter han ett mothugg och sedan sitter något riktigt tungt på kroken som bara sprutar ut lina från Johannes lite mer fungerande rulle. Helt plötsligt försvinner allt motstånd och vi pustar ut i besvikelse, men så börjar odjuret dra in mot land istället. Vi sprang bredvid i cirka femtio meter så att linan gick rätt ner i vattnet mitt framför oss, men hur han än pumpade så kom inte odjuret upp – det gick inte att rubba.

Linan gick sedan av.

=(

Sedan fick jag en stingrocka som var större än de jag tidigare fångat, och det fick räcka.

Peace!

2 reaktioner på ”Kraken

  1. spännande fredrik!!! Någon teori om vad det kan vara som knep betet? vad metar ni med förresten? du får väl fixa en vettigare rulle låter det som🙂

    • Yaa! Jag tror att det var en MASSIV rocka. Vi har sett stingrockor p ver 1,5 meter i bde bredd och lngd simma omkring, och jag har lst att man vanligtvis mste kapa linan om man fr p en sn, d de vanligtvis drar ut all lina…

      Men de har inte s vassa tnder, min drog av linan, johannes bet av linan. S det kan ha varit en haj, eller ntt snt. Vi har ven sett delfiner frn bryggan…

      =))

      Fan Nils vad hller du hus du r ju aldrig inne p skype!?

      Vi lr snacka snart.

      Peace

Kommentera

