Marlborough ”Vinterfiske” efter öring

Nu har bloggen legat död under en tid vilket jag beklagar, strax innan jag åkte till NZ köpte jag en jätteliten 8″ bärbar dator som var oerhört långsam vilket inte direkt har uppmuntrat bloggandet. Men, förra veckan ledsnade jag ur när datorn inte riktigt ville göra vad jag beordrade den att göra vilket då ledde till att bildskärmen råkade ut för knytnäven och pajjade.

En sten lyfte från bröstet och jag ringde mamma och pappa för att skicka ner min riktiga dator, vilken just anlände. Härligt, Tack A-K & C-J!

Utanför huset där jag bor så rinner en flod vid namn ”Opawa River”, floden liknar Faluån och innehåller till sin liknelse fler bildäck, kundvagnar, cyklar, diverse vägskyltar, avgasrör m.m än vad den faktiskt innehåller fisk. Det har under mina två första månader i Blenheim kastats en hel del blickar mot den lilla åslingan som rinner alldeles utanför min dörr, men jag har aldrig lyckats se någon av de öringar jag såg under min första vecka i Maj.

För ett par veckor sedan sken solen som aldrig förr då jag kom vandrandes med mina matkassar på väg hemåt. Istället för att gå längs med bilvägen beslöt jag mig för att ta en omväg och glida upp längs ån istället. Med ögonen fixerade på det kristallklara vattnet kunde jag till min häpnad se en liten öring leka med en annan kompisöring runt en liten kundvagn.

Inte till mycket nytta att säga men; jag fick genast öringfeber.

Opawa

Ån är inte mycket för ögat men den duger alldeles finfint till tidsfördriv.

Första dagen gick inte riktigt allt som planerat, fiskarna surrade runt i cirklar och nöjde sig alldeles utmärkt med att bara nosa lite på flugan innan de återvände till sin lek. Ett par timmar i frustration förflöt och tillslut stod solen så lågt att ingen fisk längre syntes till vilket fick mig att avlägsna mig under besvikelse.

Nästa dag vaknade jag med en pulserande alkoholrelaterad huvudvärk. Solens strålar pressade sig igenom gardinen och lyste upp rummet, jag kände direkt att jag inte kunde somna om och ramlade frivilligt ur sängen för att ta på mig mina kläder. Jag satte mig på tv-soffan en stund för att kika på ett Southpark avsnitt. Ett avsnitt vart snabbt två för att sedan bli tre för att sedan bli… Jag stängde av Tv’n och tvingade mig ut i morgonsolen med flugspöt istället.

Den här gången missade jag två chanser till öring. Först var jag alldeles för ivrig, sen nästa gång var jag alldeles för ofokuserad. Detta ledde till att alla de öringar jag fiskade på inte längre syntes till då de troligtvis vart lite avskräckta när maten plötsligt hade börjat stickas.

Jag vandrade besviket vidare längs med floden och fick till min stora förvåning syn på ett monster i öringform. Hon vilade stillsamt i den svaga strömmen medan jag började skälva nervöst samtidigt som jag matade ut lina till mitt nästa kast.

Flugan damp ner alldeles bakom öringen och jag svor tyst för mig själv medan jag var på väg att lyfta linan för att svinga om. Då helt plötsligt vänder den lugna primadonnan och simmar rakt mot flugan. Hon rörde sig så lugnt att jag inte kunde tyda om hon sög in flugan eller ej men mitt iver fick mig att göra mothugg varpå ingen öring fastnade på kroken.

Hon återgick till lugnet medan jag laddade nästa kast, som träffade mitt framför henne. Återigen seglade hon sakta efter flugan, jag lät mig vänta lite längre, men mitt skakande iver fick mig återigen att göra ett oförnuftigt mothugg.

Jag laddade upp nästa kast som också landade perfekt, men nu rynkade hon inte ens på ögonbrynen för den väldiga flugan med guldhuvud.

Jag provade därför streamer och andra stora flugor som inte heller ledde någonvart. Jag började inse att fisken slutade bry sig helt och hållet om flugorna så jag lät henne vila med vetskapen om att Kiwiöringarna vanligtvis håller hårt om sina revir.

Efter lite möda och slit så landade jag min första öring på månader lite längre ner i strömmen.

DSC_0864

Liten men ack så fin med de röda små prickarna i behåll.

En timme förflöt kvickt och jag vandrade tillbaka till den yta där jag hade sett den stora öringen. Den här gången hade jag en kopparbrun haröra vid linans ände i storlek 14. Tanken att byta till en större fluga slog mig men jag tänkte ge den gamla klassikern ett ärligt försök först. Kastet laddades upp och landade perfekt. Nu fångade jag åter hennes uppmärksamhet, hon simmade kvickt mot flugan, öppnade munnen och stannade till. Jag lyfte förvirrat på spöt och kände hennes väldiga tyngd i bara någon sekund innan hon släppte och flydde i panik.

Fan, sa jag och vandrade hem på ben darriga av spänning och sviken förväntan.

Nästa dag var måndag och jobb var det enda som stod på agendan. Men tack vare att jag jobbar på ackord så kunde jag utan samvetskval och gnäll hoppa in i bilen vid lunch för att pröva min lycka under den timme som fisken nappar som bäst vintertid på Nya Zealand, nämligen alldeles vid lunch. Tillbaka till monstrets revir där hon stod på exakt samma ställe. Andra kastet satte perfekt och jag kunde se indikatorn sakta flyta mot öringens tillhåll. Eftersom jag använder ca 15 fot tafs så krävs det nästan att jag använder indikator för att kunna se när en lugn kiwiöring sakta suger in flugan i munnen.

Den här gången använde jag en lite större haröra utan guldhuvud och just som flugan närmade sig den väldiga öringens tillhåll så kom en annan skepnad snabbt in i bilden och sög skoningslöst in flugan mitt framför näsan på den monstruösa som nu flydde för livet medan den  lite mindre fisken plaskade vilt i ytan.

Brist på glädje fanns det dock inte direkt när den här fisken omslöts av håvens nät.

DSC_0856 DSC_0861

Nöjd och belåten åkte jag tillbaka till jobbet fast besluten att göra revansch redan nästa dag.

Nästa dag däremot, så syntes inte min välbekanta primadonna till nånstans. Jag som trodde mig ha henne som i en liten ask, nu när jag visste vilken fluga hon ville ha.

Efter ett kort fiskepass med en lite mindre landad öring begav jag mig tillbaka till jobbet igen.

DSC_0974

Efter denna dag kom regnet att besudla de kommande vilket gör vattnet grumligt som därför missgynnar fisket.

En hel vecka förflöt innan jag vågade mig tillbaka för att se om min drömöring fortfarande  höll till vid den gamla vanliga hålan. Ett rus av spänning for genom kroppen på mig när jag såg henne mumsandes på de stackars flugor som råkat hamna under ytan. Ett bestämt kast med precision nog för att väcka hennes uppmärksamhet fick spänningen att tillta. Men en riktigt liten öring gjorde ansats mot flugan varpå drömöringen distraherades och började ilsket jaga den lille istället för flugan.

Hon försvann fort utom synhåll och all den förväntansfulla spänning jag hade alstrat förvandlades snart till ren besvikelse.

Jag vandrade besviket vidare nedströms och fångades återigen av synen av drömöringen. Jag var dock säker på att hon skulle ignorera min presentation då hon redan blivit distraherad. Men jag bestämde mig ändå för att presentera flugan på nytt och till min förvåning gjorde drömfisken ansats. Jag låste blicken på indikatorn och tillät mig inte att blinka förens den hade passerat fisken helt. Indikatorn guppade lätt till när drömfisken trodde sig hade slukat en helt vanlig fluga. Den här gången spände jag linan och kände återigen fiskens tyngd. Under de första tio sekunderna förväntade jag mig att tappa henne, då det på något sätt verkade höra henne till. Men hon satt stadigt på kroken och cirka 10 minuter senare stod jag med vatten upp till midjan i iskallt vatten utan vadare och försökte håva henne.

Tillslut lyckades jag varpå ett hispigt segerfnitter hittade sin väg ut ur munnen på mig.

DSC_0976

Och så var min drömöring tagen, en drömfisk som blir svår att slå även på Nya Zealand.

6 reaktioner på ”Marlborough ”Vinterfiske” efter öring

  1. Underbar läsning Fredrik! Du gör dina upplevelser så levande i skrift! Hoppas att öringen smakade mums med pappas tips på såser! Kram från mamma. Pappa hälsar!

Kommentera

