Blandat kustfiske

Regnet kom i förra veckan och förvandlade kristallklara åar till bajsridåer. Ursäkta liknelsen men det är faktiskt så det känns och ser ut.

Så i brist på annat kommer lite slumpmässiga bilder från de senaste kustfiskerundorna som med varierat resultat har levererat åtminstone lite lycka.

Till att börja med, för några veckor sedan så fick jag se min livs första Kahawai när en av mina rumskamrater med hjälp av en stor skopa tur lyckades snärja ett par.

DSC_0816 DSC_0837 DSC_0841

Här är alltså den kommande sommarens byte, den fisk jag tillsammans med lax och havsöring ska jaga med det nya flugspö som inte direkt har levererats i överljushastighet. Fisken är lik makrillen, den är mycket stark och ett populärt byte för både nöjes och sportfiskare. Och det inte för att den är oerhört god att röka utan för sin spartanska stridskonst som får motståndarens adrenalin att utlösa en ofattbar fiskeorgasm. Jag hoppas den lever upp till sitt rykte.

DSC_0827 DSC_0828

En däckad rödtorsk. Samma dag.

DSC_0850

Fiskedagen avslutades med en liten brasa följt av en 6,5 magnitud jordbävning, standard.

DSC_0782 DSC_0792

En annan dag, överst ser ni mig med en rödtorsk följt av Connie som lyckades fånga en ”Barracouta” som även kallas för ”Cook strait sailfish” då det sägs att fiskens huvudstad är i Cooksundet vilket är det sund som separerar nordön från sydön på Nya Zealand.

DSC_0800

Lewis och Alec utövar sina favoritaktiviteter i en aningen grå men magisk solnedgång.

Under de två senaste försöken till kustfiske så fick vi inte ett napp, istället kraschlandade jag en mycket intressant bifångst.

En flock med fåglar som cirkulerar över en liten yta i vattnet är vanligtvis ett gott tecken på aktivitet under ytan. Jag dängde det lilla skeddraget så hårt jag kunde, letade med ögonen efter nedslaget men kände istället hur det började rycka i spöt som om jag hade fått en fisk på kroken innan draget nått ytan. När jag kort därpå såg en havstrut cirkla ner mot ytan  likt ett skadat jaktplan för att sedan krascha i ett plask så insåg jag vad jag hade lyckats med.

När jag efter en ganska så jobbig kamp mot strömmen lyckades få upp fågeln på land så ville hon inte samarbeta när jag skulle lösgöra henne. Istället försökte hon bita mig i fingrarna, jag fick då helt enkelt ge henne mitt fiskespö som hon gick med på att bita  i medan vi trasslade upp olyckan. När hon var fri vilket hon själv kanske inte insåg så fick jag lov att utmana henne på dragkamp. När jag återigen hade satt henne på plats så testade hon vingarna som till min lättnad fungerade finfint efter att hon under de första tjugo metrarna flaxade flummigt och osynkroniserat.

DSC_0969 DSC_0973

 

Mycket mer har jag inte att säga om fiskesituationen som just nu en kallfront vilar över. Imorgon ska jag dock ner till ån för att se om bajsridån lättat.

Piss on you champ!

 

 

 

3 reaktioner på ”Blandat kustfiske

Kommentera

