Morgonstund levererar GULD

Vaknade oroväckande tidigt efter en ganska sen natt. Med mindre än sex timmars sömn steg jag upp och väl på benen kände jag hur klart allt var i huvudet varpå jag började älska mig själv lite smått för att jag hade låtit kreditkortet stanna hemma när jag natten innan hade gått till baren.

Jag var på ett strålande humör när jag riggade flugspöt och mumsade på min morgonpaj – Solen sken, Opawa ”bajsfloden” River förtjänade inte sitt smeknamn och en tjusig öring siktades inom perfekt kastavstånd. Det stängsel och den elledning som tillsammans hade besudlat min flugask på ett flertal flugor dagen innan verkade inte riktigt ha samvete nog att kvadda även denna morgon.

Ett misslyckat och alldeles för kort kast flög ut i floden där jag hade siktat den cirkulerande öringen. Men en del dagar är helt enkelt välsignade, öringen hade lämnat polen i flodens mitt och strök sig sakta upp längs gräskanten där en kollision med min nymf var oundviklig.

Öringen behövde inte ens byta riktning för att få tag i flugan, gapet öppnades och en lång sekund förflöt innan såg jag hur indikatorn sögs ner.

Jag lyfte spöt och kände enbart glädje.

DSC_0999 DSC_1001

Peace!

Kommentera

