Den nya dyrgripen.

HEJ!

Längesedan nu, har varit allmänt upptagen med att dregla över min nya dyrgrip så jag har inte kunnat (trots att jag velat) uppdatera bloggen. Men idag lyckades jag stänga munnen och smeta av dreglet på skjortärmen för att slå på datorn.

Jag måste säga att mitt nya kit är fantastiskt, lite svårt att kasta med då jag är van med ett #6 spö, detta är #9 och har en extra snabbt sjunkande lina vilket gör att det är tungt och fumligt att kasta med. Man har inte lång tid på sig att känna linan i luften då linans huvud vill falla till backen. Kasten går riktigt fort ibland och när jag har rätta knycket tar det inte mer än tre svingar att komma över tjugo meter.

I helgen åkte jag tillbaka till ”Banks Peninsula, Akaroa” utanför Christchurchs kust där jag och några vänner vandrade, campade och drack whiskey och vin i osunda mängder. Morgonen därpå vaknade jag som vanligt flera timmar innan det är sunt att vakna, jag slog en drill och tänkte gå in i bilen för att sova vidare. Men när jag låg där så tänkte jag på dyrgripen som låg bak i trunken alldeles ensam och övergiven – den hade inte blivit använd på flera timmar.

Ett par cricketslag bort fanns en perfekt brygga för att använda dyrgripen varpå jag fällde upp sätet och startade motorn, för vem har tid att gå när suget kallar.

Jag tränade och tränade. Jag försökte kasta så långt som möjligt men det är riktigt frustrerande att kasta ut i havet, det ser alltid ut som att man inte kastade mer än ett par meter – även om man hade kastat tvärs över Dalälven.

Under de första fem minuterna hände det oväntade, min dyrgrip böjde sig i en båge utan någon som helst förklaring annan än att en fisk satt på kroken. Jag kände hur det gungade och jag började fnittra. Jag hade inte ens gjort över 20 kast med det nya spöt innan det small.

Med kallt vatten så slogs inte fisken som förväntat, men riktigt roligt var det.

kavaj

Min första ”Kahawai” som uttalas precis som vi säger ”kavaj” fast med ett litet ”ha” innan ”vaj”. Denna åkte tillbaka i men den smakar helt fantastiskt rökt med Manuka flis, råsocker, honung och salt.

DSC_0001 DSC_0004Dyrgripen min.

Det var allt.

Bloody piss on you champ!

 

 

 

Kommentera

