Giftsjön

Denna sjö har jag kort nämnt i ett inlägg från förra året. Giftsjön. Men jag tänker skriva lite mer om den därför att den aldrig slutar att imponera, eller snarare förbrylla. Det är en mycket intressant sjö just därför att den ger lite klarhet i hur stor inverkan människor har på fiskpopulationer i fjällen.

På kirunakortet står det att man får ta upp 5 laxartade fiskar per dag ur ett vatten som inte har andra begränsningar. Samtidigt har jag läst i en studie om röding att årsproduktionen av denna fisk i en högt belägen fjällsjö ligger på omkring ett halvkilo per hektar och år. På en annan sida kan man läsa att en fjällröding med en vikt på 0,5 kilo uppskattas vara 7-8 år gammal.

Alltså, som taget ur studien och en artikel jag läst – en stor fjällsjö på 10 hektar producerar ungefär 5 kilo röding årligen. Kommer det två fiskare dit två dagar på raken och fångar 5 st 0,5 kg tunga rödingar och dödar dem, så är sjöns årliga avkastning skördad.

Många av dessa sjöar med dessa regler är öppna för fiske året om.

Visst vi kan väl rakt ut säga att förhållandena i de olika sjöarna i fjällen kan variera enormt från den ena sjön till den andra sett i näringsrikhet och så, men insikten om att vi människor nitar dessa bestånd jävligt hårt årligen kan väl inte vara långt borta?

Det svider i mitt hjärta när jag hör historier om ”skoterfiskare” som åker ut till fjällsjöar i kirunafjällen och sätter ut ett tjugotal angeldon med mask ute på en sjö och åker hem, för att nästa dag komma och vittja dessa med en medtagen fryxbox. Jag vill inte veta vad dessa sjöar hade varit om detta beteende inte hade existerat… Där följs nog inte heller ens den undermåliga 5fiskar/dygn regeln särskilt noggrant.

Åter till Giftsjön. Det är en mycket liten sjö som saknar namn på kartan och för massakerfiskare verkar sakna betydelse. I Sverige betalar vi enorma summor pengar för att flyga flera mil ut till fjälls för att få fiska mindre mänskligt besudlade vatten. Tar man bilen en sväng längs E10 mellan Kiruna och Narvik och fiskar i de sjöar som ligger inom 10 minuters gångavstånd från vägen så finner man inte direkt vad man finner efter en 10 minuter lång helikoptertur. Utan man finner mestadels mikroskopiska fiskar i stora mängder, trots att miljöförhållandena varkar vara bra.

Av någon väldigt skum anledning så kryllar det inte bara med fisk i Giftsjön, utan de är relativt stora också. En så liten sjö borde inte hålla så många individer över kilot som den gör, tänker jag. Särskilt inte med tanke på att den ligger mitt i en liten bebyggelse alldeles intill vägen. Jag fiskar ofta här när jag inte har tid eller ork att ge mig ut på någon längre tur. Jag träffar dock aldrig någonsin och har aldrig någonsin sett en annan fiskare där.

Däremot så har jag pratat med bybor som jag träffat när jag fiskat där och då har jag hört att;

”Äsch, fisk int där fisken smakar skit”.

”Sjön är förorenad, fisken är sjuk”.

”Finns det ens fisk där nå?”.

”Äh vi brukar pimpla här på vintern med barnen för nöjets skull men vi måst släpp i all fisk för sjön är förorenad”.

Sen har även min gode vän Nils slitit upp en röding där som han skulle grilla med sin far, denna fisk smakade gammal dynghög.

Men fiskarna verkar ändå må ganska bra och äter hejdlöst av sjöns många insekter i ytan, i synnerhet under hösten. Och då är det inte direkt något ovanligt att fånga en sightad röding över kilot på torrfluga alldeles intill land.

I Sverige är synsättet på att plocka svamp och bär detsamma som att fånga fisk ur en sjö – det gäller att hålla sina platser hemliga och roffa åt sig så mycket man kan under säsongen.

Skillnaden är den att fisken kan man roffa åt sig av årligen och att den inte kommer tillbaka i varken snarlik mängd eller storlek nästa år. Utan istället efter kanske 20 år, om den får förbli orörd.

Igår hade jag världens drömfiske på Giftsjön och jag önskade ironiskt nog nästan att alla andra Sveriges sjöar var just som denna, lite giftiga sådär så att fisken smakar skit och så att det inte finns någon som helst anledning för någon att döda dem.

Oändlig tacksamhet till vad det nu är som gör att folk inte vill äta dessa fiskar!

DSC_0003DSC_0101DSC_0116DSC_0124DSC_0135DSC_0136DSC_0137DSC_0138DSC_0142

Tack!!

Kommentera

