Dyster men bra

Hösten är verkligen dyster, men onekeligen den absolut bästa årstiden. Sommaren kanske är trevligare, men sommaren besitter inte samma nivå magi som hösten. Sommaren är ljus varm och glad medan hösten bara är allmänt djup och fylld med sentimentalitet.

Nu skulle jag kunna sitta här och romantisera hösten i all oändlighet eftersom det råkar vara min favorit årstid. En annan cyniker hade ju kunnat säga att det bara är för att jag gillar att fiska gädda så mycket som jag känner så för denna årstid.

Det hade faktiskt varit ganska bra synat.

Idag var jag nämnligen ute på jakt efter just gäddor på Varpans gråmörka vatten tillsammans med en snubbe som heter Stefan. Vinden blåste nervöst kors och tvärs på den stora sjön och de gula björklöven som i godan ro guppade omkring på ytan vittnade om att hösten fortfarande var alldeles färsk.

Vinden är nämnligen en gäddfiskares bästa vän och det kändes fantastiskt att få sluta fred med vinden och avlägsna den från sin titel ”ärkefiende”.

DSC_0011

Fisket var dock tröttsamt trögt. Men jag och Stefan var outtröttliga och nötte på för fulla muggar. Det i trots till de optimala väderförhållandena resultatlösa nötandet fick mig att känna en viss oro i kroppen. Skulle jag en dag som denna så helhjärtat försöka fånga en gädda utan att lyckas så skulle jag starta säsongen med ohälsosamt låg moral.

Det kändes skönt att ge sig ut på Varpan med någon som inte har en lika förstenad syn på stället som jag har. Stefan ville tveklöst prova platser i riktningar jag aldrig skulle förmå slunga ett bete. Efter att ha trollat flera kilometer utan resultat längs den enligt mig ”Sveriges bästa trollingsträckan” så började jag faktiskt försöka tänka utanför min metallbox.

Vi testade några av mina gamla guldklimpar till ställen innan Stefan fick välja kant att nöta efter. Vi trollade till vår destination och stängde av motorn. Jag slungade ut betet ett gäng metrar från båten och så äntligen fick jag åter förstå varför alla gäddfiskare snackar om  hur det ”suger tag i hela kalaset” när en fin fisk tar betet.

Sommarens fjällfiske hade knopat med mina proportioner en aning och jag trodde nästan att det var Godzilla som hade hoppat på. Att få inviga säsongen med en 10+ kändes fett bra, tyckte jag. Fisken var grym, att den skulle väga över 10 kilo var ändå att ta i insåg jag när jag tittade på vågen.

Men det var hursomhelst fint att i fantasin få uppleva det.

DSC_0023DSC_0024

Den här fisken var den perfekte aptitretaren inför årets säsong…

Dagen fortsatte sedan att lysa med sin mystik och unnade oss inte mer än ett par mindre gäddor innan vi begav oss hemmåt.

DSC_0028

Tack för en grym tur Stefan!

Det var allt för idag, fortsättnings följer som vanligt.

Piz!

 

 

 

En reaktion på ”Dyster men bra

Kommentera

