En trög höst…

Nu har det gått ett tag sen sist. Händelsebristen betyder inte att jag inte spenderat timmar, dagar, vid vattnet. Utan det är det omtalade höstfisket som har gått riktigt dåligt, hela hösten har känns som en enda lång sån där seg dag på sjön då ingenting händer.

Jag har varit ute ett par vändor med Stefan, en vända med Anton, en sväng med Elli och ett gäng svängar själv ute på Grycken. Sist men ej minst; jag var med på Cashgäddan västerås med Nils & Eirik! Vissa dagar har det inte blivit en endaste fisk och andra dagar har det inte blivit mycket mer än en och annan snipa.

Under min senaste vända i nordvästra Dalarna fångades det dock ett par fiskar som iallafall var värda att fota. När jag skulle föra över bilderna på dessa fiskar så vart jag lite glad när jag såg att även det fina höstvädret hade förevigats i minneskortet. Så i brist på spännande fiskeberättelser kommer här ett gäng bilder och kanske några ord!

Det hela hade ju börjat med en stadig gädda från Varpan. Jag och Stefan gav oss knappt två veckor efter det ut på en revansch. Vädret var helt magiskt och den ännu varma sjön ångade i den kalla morgonluften. Fast egentligen det är monstergäddorna som under hösten vaknat till liv under ytan som ger ifrån sig sitt ”monstergädd-os”. Vill jag tro. Där finns en stor risk att jag har fel.

Revansch var dock helt fel ord, förra fisketuren slutade ju lyckligt. Denna fisketur slutade i total nollning och det var egentligen Varpans gäddor som drog till med ett världsrekord i revansch på mig och Stefan.

0 gäddor efter 10 timmar på en sjö som jag ändå borde känna till. Vad försigår?

Vädret var iallafall snyggt!

DSC_0075DSC_0086

Boysenbeach, kan vara rena rama svinstian om man tillhör en av dem som kallar stora gäddor för grisar.

DSC_0113

Jag berättade för Stefan vad en annan fått lära sig som liten. ”Dragen ska va blåa på Varpan, och gröna på Runn”.

DSC_0101

Själv valde jag en klassisk gammal gäddmagnet, som i färgen blå på Varpan borde attrahera gäddor som Justin Bieber attraherar dagisbarn.

DSC_0066

Vinden hittade in under eftermiddagen men den var ojämn och gjorde ingen som helst nytta. I de vikar som borde vara hem åt tusentals gäddor fanns inte en kotte.

DSC_0111

En livsfarlig reservdunk. I denna flaska hade Stefans favoritläsk blivit ersatt av en annan mycket farligare vätska. Ja, det är bensin i den.

Som tur var gav sig ingen svulten fiskare på reservdunken. Jag övervägde det när fisket gick som sämst, men som Morran säger ”det är en dag imorgon också”.

Några dagar senare kom Elli upp från Uppsala för att trösta mig. Hon är som en solig sommardag mitt i december! Vi bestämde oss för att tillbringa en dag på Grycken tillsammans.

Batteri på batteri tömdes av en girig elmotor utan att våra beten sprang in i gapet på en endaste värd fisk. Men strax innan dagens slut hittade en vacker Gryckgädda Elli’s krokar.

DSC_0023

Grattis till en skitsnygg gädda Elli!

Flera dagar, flera timmars nötande på Grycken har följt i ensamhet. Det har bara varit jag och de kalla cheeseburgarna från McDonalds som jag köpt för att det är billigt och för att jag tack vare ”tjänsten” McDrive slipper kliva ur bilen på väg till Grycksbo.

En hade kunnat kalla mig för lat, men energin som latheten alstrar behövs för att ro omkring i Nisses betongbåt.

Nog om Grycken. Jag hängde med Stefan ut till nordvästra Dalarna för att fiska på gädda som i näringsfattigt vatten letar sig in på grunt vatten i jakt på lekande sik.

Vädret skulle bli svinbra. Men solen i norra Dalarna tedde sig blygt och gömde sig bakom årtiondets kanske trögaste dimma.

DSC_0193

Kylan var bitande och pressade sig in genom varje glugg i de tajta membranen på haglöfs jackan. Värmen skulle man minsann inte få ha ifred! Inte heller skulle vi få ha Stefans guldkorn till fiskeställe ifred heller. Sex stockholmare, två trötta, två otrevliga, en tyst flinande och en trevlig en, invaderade den lilla älvmynning vi höll till i.

Med enbart en landad snipa och med tio isglassar till fingrar hade vi anledning nog att bege oss in till strands för att elda, värma oss och laga lunch.

DSC_0210

Dimman började sakta men säkert att ge upp.

DSC_0214

Stefan gör eld…

DSC_0228

För att steka kyckling.

DSC_0236

Som kryddas

DSC_0244DSC_0266

Jag har aldrig sett någon krydda en gäddfisketur med en sån panglunch förut. Men det är just vad som behövs för att man inte ska känna sig helt utarmad när man väl kommer hem. Och inte minst vad som behövs för att matkoman ska bli så påtaglig att alla andra metoder utom den mest effektiva uteblir – nämnligen trolling!

Och minsann, när matkoman ropade ”trollingpass!” så började gäddorna ramla in.

DSC_0271DSC_0301

Och det var allt för det här besöket vid Siksjön.

DSC_0309DSC_0302

Utöver dessa äventyr var det inte mycket mer förutom ett staadigt besök i Uppsala där jag vart medbjuden på fisketävling med Nils och Eirik som ville försöka casha 20-30 lax på gädda. Det lät helt otroligt men priset var minsann så pass saftigt att en riktig bamsegädda inte bara skulle vara värd sin vikt i glädje.

Jag gillar idén om att fiske bara handlar om tur och därför kändes det inte alls som bara fantasi när jag fantiserade om hur  det skulle kännas att stå där i båten och hålla i både PB och semesterpengar i samma biff.

Tävlingen gick av stapeln en sval och mörk höstmorgon, vi trodde att vi hade åkt till fel sjö när vi kom fram till den totalt öde lille båthamnen. Men det var bara Eirik som hade en framförhållning som med stor effektivitet motverkar köer.

Kvarten efter att vi anlänt invaderades hamnen av ett trettiotal båtar som alla skulle ner via en och samma ramp – en omöjlighet, trodde jag.

Men trettio minuter senare var alla båtarna i vattnet!

Jag hade älskat att få återberätta händelseförloppet av en dag som var fylld med spänning och gädda, men, vi prickade inte riktigt mål.

När vi efter tävlingen fick se det överfyllda fångsrapportspapperet som vinnarna hade fylld under dagen så insåg jag att det inte handlar särskilt mycket om tur ändå.

DSC_0133

När jag tittar igenom de gäddlösa bilderna från dagen hittade jag den här bilden. Vinnaren är den man som kliver mellan två svart/grå båtar i bakgrunden… Grattis!

DSC_0151

Eirik och Nils när de är minst lika förväntansfulla som jag.

DSC_0165

Startskottet.

Totalt fick vi 2 godkända gäddor, 72 och 78 cm. Alltså totalt 150 poäng mot vinnarna som fick över 460 cm (totala längden av deras 5 största gäddor).

Det var allt för den här gången!

PZZ

Kommentera

