Alla gäddors dag(?)

För fyra år sedan, på just den här dagen, fångades det en enorm gädda på ett litet vatten där jag bor. Vädret var halvmulet, luften var någon minusgrad kall och svärmade med yrande snö. Mina vänner som fiskade medan jag var på jobbet visste nog inte att de för all framtid skulle förändra den hjärtliga högtiden för mig. Nu tror jag att det är något som måste göras för att toppa chanserna till en rekordfisk varje år, att fiska gädda på alla hjärtans dag.

Nu hade jag desvärre någon som krävde min närvaro under högtiden så jag fick helt enkelt leta mig ut på samma is någon dag tidigare. Så petigt kan ju direkt inte ödet vara!

Jag och Stefan letade oss ut på isarna tidigt en lördag morgon. Det var mulet, någon minusgrad kallt och snöflingorna svärmade. Även om natten hade blivit sömnlös så lovordade magkänslan dagen, särskilt bra kändes det när solen tittade fram utan att förstöra den grå slöjan som behövdes för att allt skulle kännas rätt.

DSC_0022

Vi satte hejdlöst igång att borra hål på den lilla isen och magkänslan kändes bekräftad när flera vippor hade utlösts innan vi ens hade fått ut alla spön.

Det hade gått över en timme och ca fem gäddor hade fått se en ljusare sida av isen innan jag fick borra mitt sista hål för att plantera min fjärde spösats. Jag hade blivit svettig, fått händerna upprivna och hade tillochmed gått så långt att jag hade börjat hoppas på ett lugn i huggstormen när jag satte mig ned. Att hoppas på hugg, det blir inte alltid besvarat, men att hoppas på motsatsen var nog lite dumt då det faktiskt slutade hugga. Efter huggstormen hade vi en helt okey gädda på samvetet. Så stressig var morgonen att jag inte ens hade fått av pannlampan långt efter att dess funktion hade blivit överflödig.

12696791_1003077136435944_958242529_o

Med kallnande svett i och innanför ylleskyddet så kunde jag känna hur all värme som jag var så nöjd med började sina. Det dröjde inte många kvartar innan vi ville ha anledning att springa igen. En taktik som ofta funkar om fisket känns trögt är att ta itu med maten eller att helt enkelt ockupera hjärnan på annat sätt. Att dra igång grillen en bit innan lunch kändes därför den tidigaga timmen till trots som en bra idé.

Taktiken funkade och en vippa började vifta en bit från lägerelden, en fisk landades och pytipannan brändes vid.

DSC_0039

En riktigt snygg gädda som vi hoppas att få se mer av på det lilla vattnet.

Om det blir tråkigt ute på isen under ett långt isfiskepass så är det GULD att ta med pimpelspöt och  borra lite en bit ifrån sina hål. Det kan göra så att de suriga gamla gäddorna glöms varpå en randig liten solstråle får chans att skina.

DSC_0020

Snart väntar faktiskt ett mindre fiskäventyr med Nils där vi ska testa diverse småpölar i och utanför Dalarna. Så håll ett getöga öppet här kring början på Mars!

PZ!DSC_0032

Ett numer, tråkigt nog, välkänt fiskevatten.

 

Kommentera

