Isfiskehighlight

Februari som verkar vara en generös månad bjöd Sverige än en gång på en hel del sol. Och mitt i själva kulmen sett i soltimmar per vecka så kom Nils till stan med en hungrande fisketarm. Att han kom till stan i år var bara för stilla sin hunger, vilket kändes bra eftersom det innebar några ostörda dagars helhjärtat fiske med sällskap. Ungefär samtidigt kom även Elinor till stan, om det var en hungrande fisketarm som var anledningen till besöket vet jag inte. Men oavsett vilken anledningen var så skulle hon följa med ut en dag på isen. Nils hade också fått besök från Uppsala med samma villkor – att följa med ut på isen.

Kommande morgon gled jag och Elli ut på isen något senare än Nisse och Belli, helt enkelt eftersom vi gärna ville sova. Jag tänkte att vi inte skulle missa mycket på de två timmarna som vi tog ut liggandes i sängen. Men jag tror minsann jag har kommit på ett sätt att få gäddorna att hugga – lata dig i sängen medans en kompis drar ut och fiskar, då hugger det.

En lång slank och riktigt tjusig gädda vars foto tyvärr har försvunnit var belöningen att pina sig ur sängen. Grattis!😐

Dagen präglades sedan av mest av sol och ett ganska långsamt fiske. I väntan på att gäddan skulle hugga började vi pimpla – kan det finnas något bättre än att fiska samtidigt som att fiska? Vi borrade nya hål kors och tvärs och försökte hitta storborrarna med hjälp av ekolod, men det var förgäves. Allt det gav var en stor fisk, kanske en borre, som slet av linan.

Medan vi sprang omkring så satt Elli satt och matade på i samma gamla hål och fångade inte så mycket förutom en massa sol, men så plötsligt hände något. Jag hörde ett tjut så jag slängde ett getöga åt hennes håll, hon hade flugit upp ur brassestolen och ner på knä framför hålet. Hon brottades med något som inte vill ge sig utan strid och till slut fick hon upp tjuren på isen.

DSC_0005

En helt perfekt abborre. Grattis!!

Sedan hände inte så mycket mer, solen sken, vi eldade lite vass och drack kaffe.

Jag tänker gå vidare till ett besök i Söderhamn. Jag och Nils besökte denna lilla stad för att fiska i en hemlig sjö som jag hade fiskat på i höstas med Mattias.

Efter att ha anlänt, borrat alla hål och riggat alla spön så satte vi oss i den stigande morgonsolen och slukade livsglädje.

Men sedan släpptes det som en bomb över fiskeglädjen. Vi pickade den is som hade lagt sig på hålen och såg till vår förskräckelse att alla våra mörtar hade tvärdött. Bara en timme in i striden. Död agn funkar såklart också, men det var en indikation på att något var lurt med sjön. Varför skulle de kryaste av mörtar bara lägga sig och dö?

Nej det var något som inte stämde och jag kunde minnas att Mattias sagt att han hört att sjön var riktigt trögfiskad vintertid. Så dagen vart inte bara fisklös, utan även hugglös.

Vi fick desperat börja leta efter idéer för att rädda Söderhamnsresan. Målet för nästa dag blev en annan sjö, jag ska inte vara hemlig – Florsjön.

I gyningen av den kommande dagen bar det av till Florsjöns isar där både pelagisk gös och gädda fanns i våra sikten. Morgonen var så kall att vi nästan hade blivit isstatyer innan solen hade kommit upp tillräckligt mycket för att göra nytta. Väderprognosen hade lovat moln men den klarblå himlen verkade lova något helt annat.

Under solens allra första slag mot kylan så rasslade det till i en ismete pingla någonstans. Men vi kunde inte se röken av en viftande vippa. Efter fiaskot dagen innan så kunde vi mycket väl ha inbillat oss ljudet av de pinglande nappindikatoerna.

När vi sedan satt ner i stolarna så spanade jag ut över vårat extremt stora territorium och jag räknade mina spön ett efter ett.

Hade jag tre, fyra eller fem spön? Jag hade definitivt mer än tre spön, men kunde bara se tre. Eftersom vi hade satt ut spöna i en isöken så kunde jag inte komma ihåg vilka som var mina. Men ett avlägset spö som fortfarande låg alldeles i skugglinjen av bergen började väcka misstankar. Mina vippor hade havererat förut, så jag bestämde mig för att granska spöt på närmare håll.

Vippan var helt bortblåst. Den hade gått i två delar och spöt plågades i en tvär bågde medan rullen studsade upp och ner. Jag slet tag i spöt och  gjorde ett mothugg. Spänningen därefter var inte så långvarig.

Efter bara några sekunder stirrade en gädda på mig genom den nya isen i hålet.

DSC_0027DSC_0053

Efter att den stora slanka hade simmat tillbaka så fortsatte dagen hugglöst in i oändligheten. Det härliga med att det finns gös på menyn är att den tid på dygnet då vi upplevt att gäddan under isen inte brukar hugga, är faktiskt en tid som gösen vill hugga.

I den sena eftermiddagssolen så vart det en hel del spring och en hel del bommar som vi misstänker kan ha varit försiktig gös. Springandet lugnades allteftersom ner, till en sådan grad att jag bestämde mig för ett pelagiskt toabesök. Med byxorna nere vid knäna stod jag och koncentrerade mig. Men det var väldigt kallt. Trots kylan lyckades jag finna den koncentration som behövdes och en het stråle var på väg att uppenbara sig…

Allt rasade dock samman när en vippa nästan alldeles bredvid mig plötsligt började vifta.

Ett ögonblick senare så hade jag otroligt nog byxorna vid midjan, ett spö i handen och en fisk på kroken.

En härlig kamp senare…

DSC_0085DSC_0091

Ingen gös men det var en alldeles förtjusande gädda. En sådan skönhet man hade velat ha i ett akvarie på hjul och ta med ut på restaurang.

Nu började det bli mindre muntert för Nils som ännu inte hade fått en endaste fisk i Söderhamn. Vi fiskade därför ända in i skymningen. Vi pimplade sida vid sida mitt i vårat näste av ismetespön medan mörkret började falla i en rasande takt. Det var då dagens första och enda gös klev på min mörtögonriggade balanspirk. Bara en meter ifrån Nisses hål och pirk. Orättvisan och fisklöshetsförbannelsen var ett faktum.

Men en gös fick vi !

DSC_0099

Nu börjar det bli för mycket text så.

Hejdå!

Kommentera

