Gotland!

Som några säkert visste så skulle jag och Nils frodas på sveriges absolut finaste i ö i en hel vecka, tillsammans med tält, fiskespön och bil.

Gotlands silvriga juveler hade stått framför fötterna på oss i över en hel månad, en väntan som har  varit helt olidlig. Eftersom vi hade en hel vecka till vårt förfogande så hade vi gott om hoppfulla tankar, en vecka utan att lyckas fånga en endaste öring kändes orealistisk. Även för två oerfarna Gotlandsfarare.

Vädret hade lovat en del sol, en del regn och en del blåst. En salig mix av olika väderförhållande som fick de hoppfulla tankarna att växa som önskvärt ogräs.

Dagen vi lämnade nynäshamn så plöjde en stadig vind från öst mot färjans väldiga för samtidigt som en stor sol fick vågorna att gnistra. Efter att ha rullat ut på ön begav vi oss genast till Gotlands östkust där kvällsfiske stod på agendan. Vi tog oss fram på slingrande vägar genom högar av blå och vitsippor, fasaner och en sjudande natur.

Tillslut nådde vi östkusten där vädret hade börjat mojna. Efter en lång vinter hade vi samlat på oss en del nya fiskeprylar, så vi hade inte ens tid att tänka på och hoppas på någon fisk. Det skulle mest bli kul att prova lite nya prylar.

Själv såg jag oerhört mycket fram emot att testa mitt nya Kustspö…

DSC_0187

Som var en Ferrari i jämförelse med mitt tröga och mjuka gäddspö som jag nött febrilt med under våren. Det var givetvis en bra sak, men att gå från lådbil till Ferrari var inte lätt. Skjutlinan for iväg som en gevärskula och ibland hann varken jag eller flugan med. Men jag hade gott om tid på mig att komma överens med spöt och jag anade succé.

Kvällen passerade sakta men säkert. Ett par spinnfiskare dök upp och fiskade lite där vi redan fiskat vilket kan ha varit en god indikation på att vi kan ha valt en bra plats.

Precis som kvällen föll mörkret sakta men säkert. Inga kontakter, inga vak, ingenting. Det kändes verkligt och samtidigt skönt att kunna se fram emot att spräcka nollan.

DSC_0014DSC_0032DSC_0034

Senare satte vi oss vid basen. Nils smällde upp tält och bjöd på den bästa valborgsmiddagen någonsin – lammkotletter, pasta, rödvinsky, vitlök och parmesanost. Det kändes bara skönt att slippa alla valborgsgriserier.

Fortsättning följer…

PZ!!

Kommentera

