”Bortglömda” sommarminnen

I samband med att min dator kraschade i slutet av sommaren så förblev en hel del bilder ouppladdade så jag tänkte ladda upp ett gäng nu när jag har fått rätt på vissa av bilderna!

Just nu pluggar jag för det mesta och fiskelängtan växer exponentiellt i förhållande till kunskapen. Men men, snart är det jullov och då jävlar ska jag hänga på isen med likasinnade dårar en hel del.

dsc_0677dsc_0704-1dsc_0676dsc_0755

Vi börjar med en mulen helg vid Kalixälven. Lågt vatten och kinkiga harrar, men det går alltid lita på att någon harr runt kilot kommer upp förr eller senare. Om man ska introducera någon till flugfiske så är det nästan helt klart den bästa platsen i Sverige – extremt lätt- och tacksamt fiske.

dsc_0237dsc_0398img_20160805_151451dsc_0585

Nästa blir lite bilder från diverse vandringar. Jag går aldrig någonstans bara för att gå, någon fin rödingsjö måste finnas längs vägen. Annars är vandring ”bara” enormt trevligt men aldrig lika spännande som det är när man har en liten sjö markerad med frågetecken på kartan. Det är något helt magiskt att få se en fisk vaka vid en sjö man aldrig tidigare besökt.

Sommarens största lärdom om rödingvatten: Långgrunda sjöar med hög vattenomsättning(mkt syre) har helt klart de största fiskarna. När midnattssolen lyser så kommer bestarna ofta in där små rännilar och bäckar med färskt smältvatten ansluter sig till sjön.

dsc_0812dsc_0837

Jag visade några gamla jobbarkompisar från Falun en av de finaste bäckarna jag någonsin fiskat vid. Det lönar sig alltid att ta med nytt folk till sina favoritställen. När jag stod där och nötte slentriant i samma hålor som alltid med samla gamla favoritflugor så provade Hugo & Reine knep från Dalarna jag aldrig skulle få för mig att prova – och det funkade super.

Rackelhanen i svart slaktade allt.dsc_1001dsc_1072dsc_1020dsc_0888

Reine hittade en harrhåla där jag aldrig tidigare sett eller fångat fisk. Det stod helt makalösa 50+ harrar där i.

dsc_0895dsc_0956

Största lärdomen om den dagen var att lite nya tankar och idéer ofta kan rädda en fiskedag.

Nu är det bara att bita i en sur kiwifrukt och vänta på sommaren, som så många gånger förr.

dsc_0376

Hejdå!

 

Kommentera

