Jakt i Vassdjungeln!

Efter alla lyckade ismetepass i vinter så har jag knappast börjat känna mig nöjd. Efter succépremiären i Uppland för någon vecka sedan så drabbades jag av en svår gäddfeber. Det blev så pass illa att jag var tvungen att stanna hemma från skolan både nu i torsdags och i fredags.

Till att börja med så var jag ute med Eirik på pass i söndags. Det blev ytterligare en skön dag i vassdjungeln i väntan på att de rovdjur som stryker sig fram och tillbaka längs vassen ska få upp aptit nog för att ge sig på en ensam stackars mört.

Med vissa elektriska nappindikatorer som lät just som fåglarna i vassen så var förvirringsgraden ganska hög. Men vi lyckades  ändå hålla metersfisktrenden vid liv och fångade en varsin krokodil.

dsc01581

Inte alla Eiriks nappindikatorer visslade, en ropade ”Wake up! Slimey’s here!”.dsc01590

En toppdag med råge. Tack för det! =)

Som tur var så var jag inte den enda i klassen som hade insjuknat i gäddfebern. Rebecka hade även blivit drabbad och som om mer fiske hade botat så åkte vi ut på isen istället för att gå till skolan. Förhoppningarna för min del var skyhöga och jag kunde knappt sova en blund på onsdagsnatten – Betesfisken var saftig och pigg, vädret skulle bli perfekt och jag hade en oerhörd hybris som fick mig att känna att en 10+ var så nära att det skulle bli som att ta godis från riktigt små barn.

På morgonen riggade jag, Anton och Rebecka spöna innan gryning och satte oss i brassestolarna. Rebecka fick genast ett fäll och åkte på en långdistanslöpning till det mest avlägsna hålet. Jag och Anton hade ingen anledning att springa så vi kom lunkande efter med landningsmatta och kamera. Väl där visade sig fisken vara ganska liten. Direkt efter att den lille hade simmat tillbaka började vippan vid mitt närmsta hål vifta som om fisken passade på medan jag ändå var där.

dsc01602

Trenden fortsatte och på mindre än en timme var dagens första 100+ dragen.

Vi tog en lång promenad för att få ut nya mörtar i hålen. Från hålen till basen och tillbaka till hålen sedan hela vägen till basen igen. Och just som vi hade satt oss till rätta i stolarna så vinkade vippan vid samma hål på Rebecka igen.

dsc01606

Snyggt! Mycket fin firre riktigt nära metern.dsc01607dsc01608

Hal som en ål var den!

Vi tyckte därefter att det var Antons tur att få fisk och Rebeckas tur att vila upp sig i stolen. Men livet var orättvist och Rebecka fick springa ytterligare två gånger till samma avlägsna hål och Anton fick inte springa alls. Jag blev dagens lyckost som fick störst fisk till minsta möjliga ansträngning. Fisket dog ut helt ganska tidigt men vi stannade tappert till skymning – ju längre man hänger kvar på isen desto kortare är det till nästa fiskedag!

Natten till fredagen var fiskelängtan värre än natten innan. Timmarna sprang sömnlöst förbi medan jag oroade mig över att bli trött och omotiverad. Men när det äntligen var dags så kom ändå peppen krypandes. Vi provade ett nytt ställe varpå vi fick vandra en kilometer. Väl framme vid målet så kändes platsen inte alls bra. Jag hade lovat mig själv att lyssna på Rebecka som hade föreslagit ett annat ställe men jag hade ändå yrat på om denna plats.

Jag började tappa modet och trodde att jag hade sabbat dagen. Men vädret var milt och fåglarna kvittrade glatt så jag lät mig inte falla helt. Första fället kom på mindre än en timme och när Rebecka som i vanlig ordning åkte på sprinten  ropade att fisken var bra försvann alla trista tankar.

dsc01624

Dagen var räddad och oavsett hur den skulle sluta så skulle det ändå vara en lyckad dag. En härlig känsla och en riktigt fin gädda i toppkondition på 104 cm – Än har det inte blivit ett pass utan en metersfisk, helt otroligt!

Efter lyckan kom isregnet och saboterade all utrustning. Rullarna dränktes i is och två fäll saboterades. Men belöningen att prislöst stanna kvar på isen under hemska förhållanden är en stor skopa karma som en dag kanske förvandlas till den drömfisk som vi väntar på!

dsc01531dsc01447

Ha det gott!

 

 

 

 

 

 

Kommentera

