Sommar i Februari

Idag var 2017 års allra finaste dag hittills. En dag vars sommarkänsla kommer att bli svår att klå så sent som i juni. Jag är så extremt tacksam över att jag har kunnat ta mig friheten till livets goda kaka just idag.

Jag Anton och Rebecka tyckte att detta vore den perfekta dagen att testa lite nya och spännande vatten. Det bästa var att Rebecka förutspådde att det eventuellt skulle ställas till med snipfest. Efter allt drönande inne i vassen i väntan på La Grande med tre fäll om dagen kände jag att det var dags att jobba på motionen lite.

dsc01694

Dagen inleddes med en prima månvandring.

dsc01701

Medan Rebecka riggade det 2a spöt sa det kablam och Rebecka fattade ingenting. En pluttig mört om kanske 12 cm åkte ner i hålet och när den simmade iväg drog den som en lastbil i jämförelse med vad som kan förväntas av den.

Det verkade faktiskt som att den blivit påkörd av en välbekant avlång rovfisk.

dsc01704

Mothugget satt finfint och upp kom en gädda som hade potential, eller hade haft potential innan den hade blivit svårt sjuk. Det var en av de äckligaste gäddor jag skådat. Trots att det var en klockren metersfisk ville vi inte ens ta en bild av den.

Men, metersfisktrenden var återigen räddad, 4e gången på rad som minst en metersfisk kommer upp!

dsc01707

En fantastisk soluppgång prydde den vita isen och innan klockan ens hade blivit tio så började det bli dags att ta av sig jacka och mössa.

Ett bevis på karma trillade in när Rebecka fick springa kors och tvärs över hela sjön om och om igen för att landa snipa efter snipa – Igår hade hon nämligen hängt med för att köpa mört istället för att gå på ett inbokat träningspass.

… Och så kan det gå!

dsc01710dsc01764

Även Anton fick springa efter en och annan minsting. Det kan ha haft att göra med att Anton avslöjade att han hade lite ”after-fish” folköl och chips hemma i skafferiet, vilket är ett klockrent karma-avdrag i motionsperspektiv.

Solen värmde mer efter varje minut och för att göra det hela lite somrigare så bestämde sig en bekant sommarrelaterad art för att gästa solskensriket en stund.

dsc01751

En knallfin abborre!

Mer finns egentligen inte att säga om den här dagen. Rebecka och Anton sprang sammanlagt över 25 gånger och jag fick 2 gäddor i samma hål alldeles bredvid basen.

dsc01778dsc01773

Eftermiddagen gassade sig fram och när skymningen kom blev luften tung, svalkande och fylld av somriga aromer som egentligen bara upplevs under fina sommarkvällar.

jag tror aldrig har upplevt sån genuin sommarkänsla mitt i februari förut.

Tack!

 

 

 

 

 

 

Kommentera

